تولد مرد یخی

«اوتسی»، مرد یخی یا همان کهن‌ترین مومیایی طبیعی، 26 سال پیش توسط دو گردشگر که از کشور آلمان به کوهستان آلپ رفته بودند در منطقه «اوتسال» و در نزدیکی مرز اتریش و ایتالایا کشف شد.

این جسد یخ زده متعلق به حدود ۵۳۰۰ سال پیش است که کارشناسان به خاطر محل اکتشاف آن، نام «اوتسی» را برایش انتخاب کردند.

هنگامی که دو گردشگر آلمانی اوتسی را پیدا کردند تصورشان این بود که یک لاشه است، چراکه پیداشدن لاشه کسانی که در کوهستان آلپ جانشان را از دست داده‌اند اتفاقی تکراری است. متأسفانه نیروهای اتریشی نیز پس از مطلع شدن از پیدا شدن این لاشه همین تصور را داشتند و متوجه اهمیت و قدمت این مومیایی نبودند. به همین دلیل در خارج کردن جسد از زیر یخ‌ها از ابزارهایی مثل مته و تبر کمک گرفتند و در طی این‌گونه اقدامات خارج‌سازی بود که صدماتی به جسد مومیایی وارد شد.

وقتی که جسد از زیر یخ‌های کوه خارج شد، برای شناسایی به ایسنبروک انتقال پیدا کرد و در آن‌جا بود که کارشناسان به قدمت حدودی این پیکر مومیایی پی بردند.

بعد از این مرحله و تخمین تقریبی قدمت تاریخی جسد اوتسی، باستان‌شناسان وارد عمل شدند و جسد کشف‌شده را مورد تحقیقات دقیق دیرینه‌شناسی قرار دادند.

به گفته باستان‌شناسان جسد اوتسی متعلق به بیش از 3300 سال قبل است. همچنین تحقیقات گسترده‌تر محققان نشان می‌دهد که اوتسی در هنگام مرگ حدوداً 45 ساله بوده است. دیرینه‌شناسان علت مرگ اوتسی را نیز جراحتی در ناحیه شانه اعلام کرده‌اند که در اثر اصابت تیر به وجود آمده است.

تحقیقات باستان‌شناسی همچنین نشان می‌دهند که اوتسی مردی با 165 سانتی‌متر قد و حدود ۵۰ کیلوگرم وزن بوده است.

به گفته محققان همچنین مشخص شده است که اوتسی حدود 2 ساعت قبل از مرگش از حبوبات و گوشت بز وحشی تغذیه کرده است که این آخرین وعده غذایی او بوده است!

دانشمندان در سال ۲۰۱۲ اعلام کردند که قدیمی‌ترین سلول‌های خونی‌ای که تاکنون شناخته‌شده است نیز به اوتسی تعلق دارد.

 

گزارش: غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا