ساخت حساس ترین دماسنج جهان با نانولوله کربنی

پژوهشگران ETH زوریخ موفق به ساخت دماسنجی شدند که حساسیت آن 100 برابر بیشتر ازحسگرهای دمایی قبلی است، در این حسگر از ترکیب نانولوله کربنی و سلول های گیاه تنباکو استفاده شده است.گیاکومو از محققان این پروژه گفت: در این پروژه با ترکیب سلول های نوعی گیاه و نانولوله کربنی حسگر دمایی بسیار حساسی را تولید کرده ایم ، این حسگر در صورت تغییر دمایی دچار تغییر هدایت الکتریکی شدیدی می شود، تا کنون هیچ حسگری ساخته نشده است که بتواند در برابر چنین تغییرات کوچک دمایی، پاسخ دهد.

وی بیان کرد: این دماسنج می تواند حسگری 100 برابر دقیق تر از دماسنج های رایج در بازار داشته باشد.وی اظهارکرد:در طول چند دهه گذشته محققان دریافته اند که گیاهان قادر هستند نسبت به تغییرات دمایی مختلف، با حساسیت بالا عکس العمل نشان دهند، بنابراین سلول های گیاهی بهتر از تمام حسگرهای ساخت بشر قادر به حسگری دما هستند.

گیاکومو افزود:در انجام این پروژه از خود پرسیدیم که چگونه می توان یک سلول زنده را با یک دستگاه ترکیب کرد، بدون این که فعالیت های زیستی سلول دستخوش تغییر شود.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این هدف، سلول های زنده را روی نانولوله های کربنی رشد داده، با استفاده از هدایت الکتریکی نانولوله های کربنی، یک شبکه میان سلول ها ایجاد شد، زمانی که این ساختار خشک شد، ماده ای شبیه چوب باقی ماند که محققان آن را جنگل سایبری نام گذاشتند.
وی گفت: این ساختار به دلیل وجود نانولوله کربنی، از هدایت الکتریکی بالایی برخوردار بوده و حساسیت آن به دما شبیه به سلول های زنده تنباکو است.

 به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو،گیاکومو بیان کرد:نتایج کار با این حسگر نشان داد که این حسگر قادر است از فاصله دور، بدن گرم انسان را شناسایی کند؛ برای مثال زمانی که دست انسان در فاصله چند سانتیمتری حسگر است، گرمای دست توسط حسگر شناسایی می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا