با مأموریت های فضایی آتی بیشتر آشنا شویم

همانطور که در گزارش مربوط به کاوشگر کاسینی اشاره شد، این مأموریت یکی از مأموریت ‌های تاریخی دوران معاصر به شمار می‌رود. این مأموریت نه ‌تنها توانست به همه اهداف از پیش تعیین‌ شده خود دست پیدا کند، بلکه توانست با کشف غیرمنتظره جزییات خیره ‌کننده انسلادوس، پنجره‌ ای تازه به روی چشم‌انداز آینده کاوش ‌های فضایی در فراسوی کمربند سیارک‌ ها ایجاد کند.

ناسا درحال بررسی مجدد طرح های پیشنهادی از جمله بازگشت به زحل برای یافتن نشانه های احتمالی حیات در قمرهای انسلادوس و تیتان است. قصد داریم در ادامه، مجموعه ای از مأموریت های فضایی یک دهه آینده را بررسی کنیم.

ملاقات با سیاره سرخ

انسان رابطه صمیمی با سیاره سرخ دارد. از دهه 1960 میلادی تاکنون 20 مأموریت موفق به مریخ انجام شده است که از آن جمله می توان به مریخ نوردهای Opportunity و Curiosity است. این سیاره، منبع بی نظیری برای یافتن نشانه های احتمالی حیات در منظومه شمسی است.

ناسا قصد دارد در تاریخ 5 مه 2018 مأموریت InSight را آغاز کند. این پروژه شامل فرود یک کاوشگر بر سطح خاک مریخ با هدف درک بهتر این سیاره سنگی است. از طریق اندازه گیری های دقیق ژئوفیزیکی، ضخامت هسته، گوشته و پوسته سیاره تعیین می شود.

با استفاده از ابزار حفاری موسوم به Heat Flow Probe، کاوشگر تا عمق 4.8 متری سطح سیاره را حفاری می کند که عمیق ترین حفره ایجاد شده در مریخ با هدف اندازه گیری دما خواهد بود.

مریخ نورد Mars 2020 نیز مأموریت دیگری است که سال 2020 بر سطح سیاره سرخ فرود خواهد آمد. مأموریت این مریخ نورد برخلاف دو مریخ نورد دیگر، ارسال نمونه از سطح مریخ به زمین با هدف یافتن شواهدی از زندگی باستانی در این سیاره است.

براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، این مریخ نورد 37 نمونه از خاک مریخ را در لوله های مخصوص جمع آوری کرده و بلافاصله بسته بندی و ذخیره سازی می کند. بازیابی نمونه های جمع آوری شده از طریق یک فضاپیما صورت می گیرد. فضاپیما با فرود در نزدیکی محل فرود مریخ نورد، نمونه ها را جمع آوری کرده و آنها را درون یک موشک جاسازی می کند تا به زمین ارسال شوند.

آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی روسیه (روس کاسموس) نیز پروژه مشترکی برای اکتشاف بر سطح سیاره سرخ در سال 2020 دارند. در مأموریت ExoMars، یک مریخ نورد اروپایی و یک پلت فرم سطحی متعلق به روسیه بر سطح مریخ فرود خواهند آمد.

سفر به مشتری

مأموریت Europa Clipper  با هدف بررسی قمر یخی مشتری – اروپا (Europa) – در دهه 2020 انجام خواهد شد. دانشمندان براین باورند که اروپا دارای اقیانوسی از آب شور زیر پوسته است و ناسا تلاش می کند در این مأموریت، مشخص کند که آیا این قمر شرایط میزبانی از حیات را دارد: آب به شکل مایع، ترکیبات شیمیایی و یک منبع انرژی.

مأموریت JUICE آژانس فضایی اروپا (ESA) شامل ارسال یک کاوشگر به سیاره مشتری در سال 2022 است. این کاوشگر بجز قمر اروپا، گانیمد (Ganymede)، بزرگترین قمر منظومه شمسی، و کالیستو (Callisto) را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد.

کاوشگر JUICE با استفاده از رادار نفوذکننده در یخ، عمق قمرهای مشتری را مورد بررسی قرار داده و از طریق یک لیزر، ویژگی های زمین شناسی آنها را اندازه گیری می کند.

بررسی سیارک های تروجان مشتری (Jupiter’s Trojan asteroids)، گروه بزرگی از سیارک ها در مدار گردش مشتری به دور خورشید، مأموریت Lucy را شکل می دهد که سال 2021 آغاز خواهد شد.

ناسا قصد دارد در این مأموریت، 6 سیارک از مجموعه دو خوشه سیارکی عظیم تروجان را از سال 2027 تا 2033 مورد بررسی دقیق قرار دهد.

منبع: nytimes