خواب بی کیفیت پیشرفت بیماری کلیه را تسریع می کند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، بیماری مزمن کلیه با کاهش تدریجی عملکرد کلیه در طول زمان مشخص می شود و نهایتا به نارسایی کلیه منجر شود، به طوری که بیماران مجبور می شوند تحت درمان دیالیز و یا پیوند کلیه قرار گیرند. بیماری مزمن کلیه می تواند از عوارض ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و سایر اختلال ها باشد.

تشخیص و درمان اولیه بیماری مزمن کلیه اغلب می تواند مانع وخیم تر شدن آن شود.
پیشتر مشخص شده است که خواب بی کیفیت با وخیم تر شدن عملکرد قلب و عروق، سطوح بالاتر التهاب، مقاومت انسولین و ناکارآمدی تنظیم هورمونی اشتها ارتباط دارد.
مطالعات قبلی همچنین نشان داده اند که خواب بی کیفیت در میان بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه شایع است اما تاکنون مطالعات قابل توجهی اثرات خواب را بر پیشرفت این بیماری مورد بررسی قرار نداده اند.
در یک مطالعه تحقیقاتی جدید که توسط محققان آمریکایی کالج پزشکی شیکاگو در دانشگاه ایلنویز و دانشگاه نورث وسترن انجام شد، ارتباط میان مدت زمان خواب و کیفیت خواب بر پیشرفت بیماری کلیه در میان 431 بیمار مبتلا به بیماری مزمن کلیه بررسی شد.
طی یک پیگیری پنج ساله در این مطالعه، 70 نفر از بیماران به نارسایی کلیه مبتلا شدند و 48 نفر جان خود را از دست دادند.
نتایج این مطالعه نشان داد که بالا بودن تعداد نوبت های قطع خواب و مدت زمان کوتاه تر هر یک از نوبت ها با کاهش شدید عملکرد کلیه در طول زمان ارتباط دارد.
بر اساس نتایج این مطالعه، هر یک ساعت مدت زمان خواب کمتر خطر وخیم تر شدن عملکرد کلیه را در طول زمان افزایش می دهد.
علاوه بر این، خواب آلودگی روزانه با 11 درصد افزایش خطر مرگ ناشی از هر دلیل را به همراه داشت.
بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه اغلب به فشار خون بالا، چاقی و دیابت نیز مبتلا هستند. با این حال محققان احتمال می دهند که بسیاری از مبتلایان به بیماری مزمن کلیه به آپنه خواب (قطع موقت تنفس در هنگام خواب) نیز مبتلا می باشند که این موضوع می تواند عامل اصلی خواب بی کیفیت در بسیاری از این بیماران باشد.
به گفته محققان، درصورت حصول اطمینان از اینکه آپنه خواب عامل اصلی خواب بی کیفیت در میان بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه است، در آن صورت احتمالا درمان آپنه خواب می تواند به بهبود نتایج کلی کمک کند.
نتیجه این مطالعه در مجله American Society of Nephrology منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا