آمریکا در توافق پاریس می‌ماند؟

اما مقامات رسمی که با نمایندگان کاخ سقید دیدار کرده‌اند، می‌گویند آمریکا یا در توافق پاریس می‌ماند، یا کمی رویکردش را تغییر خواهد داد. در مقابل کاخ سفید می‌گوید:« هیچ تغییری در دیدگاه ما ایجاد نشده است، مگر اینکه ما بتوانیم شرایط را طوری تغییر دهیم که بیشتر به نفع کشور باشد». در بهار امسال هم رییس جمهوری جدید آمریکا گفته بود کهخواستار توافقی منصفانه برای آمریکا است.

او گفته بود این مهم است که توافق جدید باعث ضرردهی کسب و کار آمریکایی‌های نشود،  اما مخالفان می‌گویند، این خروج باعث تضعیف جایگاه آمریکا در برخوردبا مسائل جهانی خواهد شد. هیمن مسئله و استفاده بلافاصله چین از موقعیت جدید یکی از انگیزه‌های باقی ماندن آمریکا در توافق پاریس خواهد بود.

براساس توافق پاریس 188 کشور جهان توافق کردند که گرمایش را نسبت به دوران قبل از صنعتی شدن به زیر 2درجه محدود  و برای 1.5 درجه تلاش کنند. از بین کشورهای جهان تنها سوریه ونیکاراگوئه این توافق را امضا نکرده‌اند.

دونالد ترامپ در باغ گل سرخ کاخ سفید ودر بهار توافق پاریس را توافقی مضر دانست که برای ضربه زدن به کسب و کار آمریکایی‌ها طراحی شده است.او مدعی شد توافق باعث از دست دادن 3 هزار میلیارد دلار از تولید ناخالص ملی و 5.6 میلیون شغل در این کشور خواهد شد، در حالی که کشورهای رقیب بسیار از این توافق متنفع خواهند شد.

دیروز وال‌استریت ژورنال به نقل از  «میگوئل آریاس» کمسیونر اروپا در زمینه اقدامات اقلیمی و انرژی نوشت که دفتر رییس جمهوری گفته از توافق اقلیمی خارج نمی‌شوند وبه دنبال راه‌های جدیدی برای حل مسئله هستند.

به نظر می‌رسد موضع جدید آمریکا هرچند رسما آن‌را انکاری می‌کند، بر اثردوعامل اصلی شکل گرفته باشد. نخست این‌که بسیاری از صنایع اصلی و زیرساخت‌های این کشور در حال حاضر حرکت به سمت تغییر در زمینه کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی را آغاز کرده‌اند و بازگشت از این راه برایشان ممکن نیست. مخالفت‌های شکل گرفته در خود آمریکا به رهبری مایکل بلومبرگ در همین زمینه تاثیر گذار بوده است. نکته دیگر اما به جایگاه جهانی آمریکا باز می‌گردد؛ بلافاصله بعد از اعلام ترامپ چین به صورت تلویحی رهبری جهان در حل مسئله تغییر اقلیم را بر عهده گرفت و همین موضوع نگرانی‌هایی را از افول جایگاه آمریکا در جهان تشدید کرد.

این دو عامل باعث شده‌اند، که آمریکا حالا از ژست خروج پشیمان باشد، اما در عمل می‌خواهد از این وضعیت جهت کسب امتیازهایی برای بازگشت به توافق استفاده کند و حال باید دید موضع دیگر کشورهای بزرگ آلاینده مثل چین، هند، اتحادیه اروپا و روسیه در مقابل این چانه زنی برای کسب امتیاز جه خواهد بود.

 

گزارش: علی رنجبران
منابع: BBCو guardian

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا