تهرانی ها غرق در کم تحرکی

به گزارش سیناپرس، دکتر امیرعباس مومنان روز یکشنبه در گفت و گو باایرنا افزود: این موضوع در بین مردان و زنان تهرانی تقریبا برابر است و تحرک بدنی در بین آنها کم است.وی به کم تحرکی در گروه های سنی مختلف اشاره کرد و گفت: میزان فعالیت بدنی ناکافی در گروه 20 تا 30 سال 57 درصد، 30 تا 40 سال 77 درصد و 40 تا 50 سال 79 درصد است

مومنان، کم تحرکی عامل مهمی برای افزایش بیماری های غیرواگیر از جمله چاقی، دیابت، قلبی و عروقی مانند سکته و سرطان دانست و به مردم توصیه کرد تحرک بدنی را جدی بگیرند.
وی اظهار کرد: مطالعات انجام شده در قالب طرح ملی قند و لیپید تهران نشان داده که کم تحرکی در کنار الگوهای تغذیه ای نامناسب یک عامل اصلی اضافه وزن و چاقی در بین شهروندان تهرانی است.
مومنان با اشاره به اینکه چاقی در زنان تهرانی و همچنین ایرانی شایع تر است، خاطر نشان کرد: متاسفانه بیش از 70 درصد خانم های تهرانی یا دارای اضافه وزن و یا چاق می باشند. بر اساس پایش کشوری در سال گذشته این میزان در کشور بسیار نگران کننده است و حتی میزان چاقی (بدون درنظر گرفتن اضافه وزن) در روستاهای ایران به بیش از 19 درصد می رسد.
مدیر طرح ملی مطالعه قند و لیپید تهران بیان کرد: آمار چاقی یا اضافه وزن هم در مردان و هم زنان تهرانی نگران کننده است و به نظر می رسد که اقدام عاجل و جامعی باید در این زمینه انجام گیرد.
وی تغذیه نامطلوب و تحرک بدنی ناکافی را مهمترین عوامل ایجاد کننده چاقی اعلام کرد و گفت: بعد از دهه ششم زندگی معمولا چاقی و اضافه وزن کم می شود و این عارضه در دهه های چهارم و پنجم شایع تر است.
مومنان ادامه داد که فراوانی مواد غذایی پرکالری و در خیلی موارد ناسالم ( از نظر الگوی غذایی)، همراه با کم تحرکی سبب می شود که شهروندان بشدت در معرض چاقی یا اضافه وزن قرار گیرند. این درحالی است که چاقی و اضافه وزن عامل اصلی برای بروز برخی از بیماری های جدی یا عوامل خطرساز آنان مانند افزایش چربی خون، فشارخون و قندخون است.
وی به افزایش چاقی در کودکان اشاره کرد و گفت: پدیده رو به افزایش چاقی در کودکان به یک معضل پیچیده تندرستی – فرهنگی تبدیل شده است و هنوز هم برخی خانواده کودکان چاق را نماد مناسب تری برای سلامت و شادابی بشمار می آورند، شاید برآورد دقیقی از مخاطرات وعوارض این بیماری ندارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا