چگونه ذهن افراد را تغییر دهیم؟

به گزارش سیناپرس به نقل از مجله شبکه،وقتی به بحث و تبادل نظر افراد روی وب نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که بسیاری از مردم به غلط تصور می‌کنند با توهین به دیگران می‌توانند نظرشان را تغییر دهند. کاملا واضح است که این روش اصلا جواب نمی‌دهد. در حقیقت، افرادی که از این راه برای متقاعد کردن دیگران استفاده می‌کنند کار به‌مراتب دشوارتری در پیش دارند.

افراد باهوش معمولا از یک روش متفاوت استفاده می‌کنند. آن‌ها مجموعه‌ای از دلایل و واقعیت‌هایی که از جایگاه‌شان پشتیبانی می‌کند را گردآوری کرده و دیگران را از طریق نشان دادن خطاهای‌شان با خود هم‌عقیده می‌کنند. با تعجب باید گفت که این روش هم مانند روش قبلی چندان کارساز نیست و نتیجه دلخواه را به‌همراه ندارد.

حقایق و واقعیات معمولا ذهن افراد را تغییر نمی‌دهند، زیرا اعتقادات آن‌ها از قبل مشخص می‌کند که کدام واقعیت را بپذیرند و کدام‌یک را نامربوط بدانند. هرچه اعتقادات قوی‌تر باشد، واقعیاتی که در نقطه مقابل قرار دارند باعث قوی‌تر شدن‌شان می‌شوند.

چه چیزی باعث تقویت اعتقادات می‌شود

وقتی تصمیم دارید نظر کسی را تغییر دهید، نخستین چالش شما بررسی و ارزیابی قدرت اعتقادات طرف مقابل است. این اعتقادات از چهار منبع زیر نشأت می‌گیرند:

1-تکرار: زمانی‌که یک عقیده تکرار می‌شود و با ارائه گزیده‌ای از واقعیت‌ها پشتیبانی می‌شود افراد مدام در حال دیدن و شنیدن آن هستند. این امر باعث تقویت اعتقاد آن‌ها می‌شود. مفهوم کلی تبلیغات بر اساس همین روش استوار است.

2-استخدام: وقتی یک فرد احساس کند برای نگه داشتن شغل‌اش نیاز دارد به چیزی اعتقاد داشته باشد، با شدت بیشتری این کار را انجام می‌دهد حتی اگر با دلایل و حقایق گوناگون به آن‌ها نشان دهید که اعتقادشان غلط است. «آپتون سینکلر» در این‌باره یک جمله معروف دارد که می‌گوید: "خیلی سخت است تا کسی را وادار به فهمیدن چیزی کنید که حقوق و منافع وی به نفهمیدن آن بستگی دارد."

3-امنیت: معمولا وقتی زندگی یک فرد یا خانواده‌اش به‌خطر می‌افتد، به‌هر عقیده و اعتقادی که باعث شود در همان لحظه احساس امنیت بیشتری بکند یا این‌که امنیت آن‌ها در آینده تضمین شود، متوسل می‌شود. به‌عنوان مثال، ببینید چه تعداد زیادی از انسان‌ها زمانی‌که اسلحه حمل می‌کنند احساس امنیت و آرامش دارند.

4-هویت: قوی‌ترین اعتقادات آن‌هایی هستند که افراد با استفاده از آن‌ها خودشان و جایگاه‌شان را تعریف می‌کنند.

فشار باعث مقاومت می‌شود

عقایدی که منبع آن‌ها چهار مورد بالا باشد به‌سادگی قابل تغییر نیستند. هرچه دلایل بیشتری برای پشتیبانی از نظرتان به آن‌ها ارائه کنید مخالفت‌شان بیشتر می‌شود.

زمانی‌که تلاش می‌کنید تا ذهن کسی را تغییر دهید به این اصل ساده توجه داشته باشید که: "فشار باعث ایجاد مخالفت می‌شود." این مسئله در بسیاری از اتفاقات روزمره زندگی جاری است. در زمینه کسب‌وکار، بهترین مثال زمانی است که فشار بیشتری روی فروش وارد می‌شود. شاید گاهی اوقات این روش باعث جذب بیشتر مشتری شود، اما در اکثر مواقع باعث می‌شود تا آن‌ها از جای دیگری خرید کنند. به‌همین دلیل، در جامعه امروز روش استفاده از فشار بالا برای فروش فقط در مواردی مانند خرید خودرو کارساز است.

چگونه ذهن یک نفر را تغییر دهیم

وقتی در برابر اعتقادات یک نفر از خودتان مخالفت نشان دهید و آن‌ها را سرکوب کنید، مقاومت فرد بیشتر می‌شود. پس، به‌جای این کار به‌وی نشان دهید که اعتقادات‌اش چگونه از نقطه نظرات شما حمایت می‌کند. برای رسیدن به این خواسته باید سه مرحله را طی کنید:

1-اعتقادات‌شان را تأیید کنید: در مقابل "فشار، مقاومت می‌سازد" جمله "پذیرفتن، انعطاف‌پذیری می‌سازد" قرار دارد. وقتی به طرف مقابل نشان دهید که اعتقادات وی را درک می‌کنید و قبول دارید که درست هستند، به او یک حس آرامش دست می‌دهد. به‌ویژه اگر انتظار آن فرد در ابتدا، مخالفت و حمله شما به عقایدش باشد.

2-ارتباطات را ضعیف کنید: به فرد موردنظرتان نشان دهید که منطق موجود در ارتباط بین اعتقادات او و نظری که می‌خواهید تغییرش دهید چه نقطه ضعف‌هایی دارد. بهترین راه برای انجام این مرحله طرح پرسش‌های گوناگون است و اثربخشی آن از اظهارنظر بیشتر است. زیرا وقتی از طرف مقابل سئوال می‌کنید وی به کانون توجه تبدیل می‌شود، در حالی‌که اظهارنظر شما بیشتر حکم حمله به اعتقادات او را دارد.

3-ارتباط دوباره بین اعتقادات برقرار سازید: به وی نشان دهید که چگونه اعتقادات او به‌صورت ذاتی و طبیعی منجر به نتایج و عقاید متفاوتی نسبت به آن‌چه که از قبل داشته می‌شود. در واقع، شما اصلا تلاش نمی‌کنید تا اعتقادات فرد را تغییر دهید، بلکه به او نشان می‌دهید چگونه یک نتیجه‌گیری متفاوت موجب می‌شود اعتقادات وی بازتاب بهتری داشته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا