استفاده از داروی خواب برای کاهش عوارض شیمی درمانی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، محققان در دانشگاه ادینبرو اسکاتلند پس از مشاهده نتایج آزمایشات آزمایشگاهی که نشان می‌داد "ملاتونین" به طور قابل توجهی به بهبود درد نوروپاتیک ناشی از شیمی درمانی کمک می‌کند، آزمایشات بالینی این دارو را در بیماران مبتلا به سرطان آغاز کردند.

در حدود 70 درصد از 100 هزار بیماری که تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند، به عوارض جانبی نظیر احساس سوزن سوزن شدن بدن به ویژه در انگشتان مبتلا می‌شوند.

در برخی افراد این عوارض سبب می‌شود تا آنها قادر به ادامه روند درمان نباشند یا مجبور شوند تا این روند را کندتر کنند.محققان با انجام آزمایش بر روی موش‌ها دریافتند که دادن ملاتونین(که یک داروی ضد پرواز زدگی است) به بیماران قبل از شیمی درمانی نه تنها درد آنها را کم کرده، بلکه آسیب‌های ناشی از درمان به بخش‌های حیاتی سلول‌های عصبی به نام میتوکندری را نیز کاهش می‌دهد.

پرواززدگی( Jet lag) حالتی است که در آن تنظیم خواب فرد پس از پروازی طولانی و به علت اختلاف ساعت مبدأ با مقصد پرواز به هم می‌ریزد.

لازم به ذکر است که محققان با ارائه درمان با ملاتونین به موش‌ها دریافتند که این روش درمانی با اثرات ضد سرطانی شیمی‌درمانی بر روی سلول‌های سرطانی در تقابل نیست.

ملاتونین یک هورمون طبیعی است که الگوهای خواب را کنترل می‌کند و نسخه‌های مصنوعی آن را می‌توان در  آزمایشگاه تولید کرد.

از این دارو می‌توان برای کاهش اختلالات خواب استفاده کرد اما بدون نسخه پزشک در انگلستان قابل دسترسی نخواهد بود.

نتایج این پژوهش در Journal of Pineal Research منتشر شده است.