یازده مؤسسه ایرانی در فهرست پرآوازه‌ترین‌ مؤسسات جهان

دکتر سیروس علیدوستی، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران بر پایه گزارش «آژانس رتبه‌بندی رار» اعلام کرد: «دانشگاه‌های «صنعتی شریف»، «تهران»، «صنعتی اصفهان»، «علوم پزشکی تهران»، «شهید بهشتی»، «فردوسی مشهد»، «علم و صنعت»، «علامه طباطبایی»، «علوم پزشکی کردستان»، «اصفهان»، و «علوم پزشکی ایران» به ترتیب رتبه‌های نخست تا یازدهم ملی را به دست آوردند.»

او گفت: «نخستین هدف این نظام رتبه‌بندی، سنجش آوازه جهانی مؤسسه‌ها بر پایه دو حوزه کلیدی آموزش و پژوهش است. این نخستین نظامی است که به شکل خاص آوازه مؤسسه‌ها را در کانون توجه قرار داده است. منطق ایجاد این نظام رتبه‌بندی آن است که آوازه و نام مؤسسه‌ها عامل کلیدی موفقیت و از مزایای رقابتی آن‌ها در بازار آموزش عالی است.»

علیدوستی ادامه داد: «آژانس «رار» برای ارزیابی آوازه مؤسسه‌ها از پیمایش‌های جهانی بهره می‌گیرد. مؤسسه «کلاریویت آنالیتیکس» پیمایش‌های لازم را اجرا و داده‌های گردآوری‌شده را برای تحلیل به آژانس «رار» ارائه می‌کند. پاسخ‌دهندگان به پیمایش‌ها از سراسر جهان و در حوزه‌های گوناگون علم هستند.»

او همچنین گفت: «در این پیمایش‌ها اعضاء هیأت علمی (۷۲%)، پژوهشگران (۱۳%)، مدیران مؤسسه‌ها (۱۳%)، دانشجویان دکتری (۳%) و دیگر افراد (۵%) شرکت می‌کنند. تجربۀ کاری بیشتر پاسخ‌دهندگان نیز نزدیک به ۲۰ سال است.»

جدول زیر امتیاز کل به همراه رتبه‌های ملی و جهانی مؤسسه‌های برتر ایرانی را در این نظام رتبه‌بندی نشان می‌دهد:

 

                           

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران خاطرنشان کرد: «بر پایه گزارش سال ۲۰۱۷ رتبه‌بندی آوازه «رار»، مؤسسۀ «دانشگاه هاروارد» دارای بیشترین امتیاز و پرآوازه‌ترین مؤسسه دنیا است. پس از این مؤسسه، مؤسسه‌های Stanford University»»، «MIT»، «University of California, Berkeley»، «University of Cambridge»، «University of Oxford»، «Princeton University»، «University of Michigan»، «University of California, Los Angeles و «Yale University» (دهم مشترک با دانشگاه کالیفرنیا) جایگاه دوم تا دهم این نظام رتبه‌بندی را به‌دست آورده‌اند.»

علیدوستی همچنین گفت: «در ویرایش ۲۰۱۷ رتبه‌بندی آوازه «رار» شمار ۷۸۳ مؤسسه از ۷۲ کشور ارزیابی و رتبه‌بندی شده‌اند. از این شمار، ۱۴۰ مؤسسه در ایالات متحده، ۷۳ مؤسسه در انگلستان، ۶۷ مؤسسه در روسیه، ۴۰ مؤسسه در چین، ۴۰ مؤسسه در ژاپن، ۳۶ مؤسسه در تایوان، و ۲۶ مؤسسه در استرالیا هستند.»

 گفتنی است، پاسخ‌دهندگان به پیمایش اجراشده تنها آن‌هایی بوده‌اند که در یکی از نشریه‌های نمایه‌شده در «وب آو ساینس» مقاله داشته‌اند.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با پشتیبانی دبیرخانه شورای‌ عالی عتف، با راه‌اندازی سامانه «نما» (جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان) می‌کوشد نتایج نظام‌های گوناگون ارزیابی علم، فناوری، و نوآوری را پایش کند و گزارش‌های کاربردی گوناگونی را در اختیار سیاست‌گذاران قرار دهد سامانه «نما» در دسترس همگان است.

 

گزارش: غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا