کودکان نباید از تلفن همراه استفاده کنند

تحقیقات جدید نشان می دهد که استفاده از تلفن همراه و تبلت توسط کودکان 8 تا 9 ساله بسیار خطرناک است. پروفسور الیزابت انگلند (Elizabeth Englander)، استاد روانشناسی در دانشگاه ایالتی بریج واتر (Bridgewater) در ماساچوست ایلات متحده آمریکا در رابطه با خطرات استفاده از تلفن همراه و تبلت می گوید: « پدر مادرها اغلب در مورد مزایای استفاده از تلفن همراه و تبلت سخن می گویند اما تحقیقات ما نشان می دهد که ممکن است این دستگاه ها خطرات پیش بینی نشده بسیاری را نیز داشته باشند.»

 داشتن یک تلفن همراه یا تبلت به کودکان این فرصت را می دهد که ارتباطی مثبت یا منفی را از طریق رسانه های اجتماعی مجازی و ارسال پیامک با همسالان خود برقرار کنند. این دسترسی دائمی به تلفن همراه یا تبلت،دریافت یا ارسال پیامک و ارتباط با افرادی که به زورگیری ها یا سو استفاده های مجازی می پردازند، را آسان می کند.

در بررسی ها و تحقیقات این گروه پژوهشی، استفاده از تلفن همراه و تبلت در بین نزدیک به 3 هزار 600 دانش آموز در مقاطع سوم، چهارم و پنجم بین سال های 2014 تا 2016 میلادی مورد بررسی قرار گرفت. در این میان حدود 10 درصد از والدین اعلام کردند که قربانی زورگیری های مجازی شده اند. از سوی پژوهش ها نشان می دهد که این مساله و احتمال سو استفاده هایی نظیر آن، برای دانش آموزان و کودکان 8 تا 9 ساله بیشتر خواهد بود. علاوه بر آن استفاده چنین ابزاری توسط کودکان در هر سه مقطع ممکن است آن ها را به زورگیرهای مجازی تبدیل کند.  

تحقیقات این گروه نشان می دهد، احتمال زیادی وجود دارد که بچه های بزرگ تر یعنی کودکان مقطع پنجم،  تلفن همراه و تبلت داشته باشند و از آن ها استفاده کنند. اما نیمی از کودکان مقطع چهارم و در حدود 40 درصد از کودکان مقطع سوم نیز از این دستگاه ها استفاده می کنند. محققان در این رابطه توضیح می دهند که داشتن یک تلفن همراه یا تبلت به کودکان این فرصت را می دهد که ارتباطی مثبت یا منفی را از طریق رسانه های اجتماعی مجازی و ارسال پیامک با همسالان خود برقرار کنند. این دسترسی دائمی به تلفن همراه یا تبلت،دریافت یا ارسال پیامک و ارتباط با افرادی که به زورگیری ها یا سو استفاده های مجازی می پردازند، را آسان می کند.

محققان دانشگاه ایالتی بریج واتر ماساچوست به والدین کودکان گروه های سنی 8 تا 9 سال هشدار می دهد که برای کاهش احتمال چنین زورگیری هایی بهتر است از ارائه و در دسترس قرار دادن تلفن های همراه و تبلت ها به کودکان خود خودداری کنند تا احتمال بروز هرگونه سوء استفاده های مجازی کاهش پیدا کند.

انگلندر در یک مصاحبه خبری در آکادمی پزشکی کودکان آمریکا اعلام کرد: « حداقل می توان گفت که بهتر است تا والدین با کودکان خود در مورد خطرات استفاده از تلفن های همراه یا تبلت صحبت کرده و مسئولیت های داشتن چنین دستگاه هایی و همچنین قوانین عمومی ارتباطات در حوزه اجتماعی مجازی را برای آنها متذکر شوند.»

این تحقیقات برای ارائه در نشست آکادمی کودکان در شیکاگو انجام گرفت و پس از آن در مجله پزشکی  peer-reviewed medical journal منتشر شد.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع:  consumer.healthday

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا