آب رودخانه ارس فلزات سنگین ندارد

به گزارش سیناپرس، شینا انصاری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از سال 1392 توافقی میان ایران و ارمنستان مبنی بر پایش مداوم رودخانه ارس صورت گرفت که بر اساس آن کمیته کاری مشترکی شکل گرفت.

وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع و پاک بودن آب رودخانه ارس در 17 ایستگاه نمونه برداری از این رودخانه که هفت ایستگاه در آذربایجان شرقی، پنج ایستگاه در آذربابجان غربی و پنج ایستگاه در اردبیل قرار دارند، به صورت فصلی و مداوم کار پایش های محیط زیستی این رودخانه انجام می شود که از این تعداد هشت ایستگاه میان ایران و ارمنستان مشترک است.
انصاری تاکید کرد: ایجاد کمیته مشترک کاری در انتخاب ایستگاه ها و تعیین پارامترهای سنجش مانند فلزات سنگین بسیار موثر بود که بررسی و اندازه گیری آنها در قالب پایش مداوم در حال انجام است و دو طرف مکلف شده اند نتایج پایش ها را به طور مداوم اعلام کنند.
وی افزود: کارشناسان با حضور در این 17 ایستگاه پارامترهای فیزیکی، شیمیایی و فلزات سنگین از جمله جیوه، آرسنیک، کادمیوم و سرب را اندازه گیری می کنند، اکنون استان های آذربایجان غربی و شرقی به این توانمندی رسیده اند که به طور مستقل کار نمونه گیری و اندازه گیری را انجام دهند.
انصاری گفت: آنچه در نتایج پایش فصلی وجود دارد، این است که در آب رودخانه ارس فلزات سنگین وجود ندارد بلکه در رسوبات دیده می شود؛ آنهم به علت تخلیه پساب هایی است که ارمنستان دهه های قبل در رودخانه ارس تخلیه می کرد، بنابراین وجود فلزات سنگین در آب ارس تایید نشده است.
وی افزود: ارمنستان در چارچوب همان توافق، متعهد شد که سه ایستگاه بازچرخانی را برای عدم تخلیه باطله ها احداث کند که در حال حاضر یک ایستگاه را نصب کرده در کارهای نصب دو ایستگاه دیگر در حال انجام است.
مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: هدف از نصب این ایستگاه ها جلوگیری از ورود رسوبات به رودخانه ارس است، علاوه بر آن اندازه گیری ها و پایش ها نیز به صورت مستمر و فصلی در سه استان های مرتبط و تغییر تراز زیستی هم مورد بررسی قرار می گیرد.
اوایل شهریور ماه امسال حدود 15هزار قطعه انواع آبزی در محوطه ممنوعه پایین دست سد خداآفرین در پایین دست رودخانه ارس تلف شد.
شهرستان خداآفرین با 35 هزار نفر جمعیت در فاصله 217 کیلومتری شمال شرق تبریز در حاشیه رودخانه مرزی ارس واقع است و سدخداآفرین با حدود 2 میلیارد مترمکعب ظرفیت روی رودخانه مرزی ارس در محدوده این شهرستان بنا شده است.
انصاری درباره تلف شدن این تعداد ماهی گفت: بررسی ها ادامه دارد، ما نتایجی که تاکنون به دست آمده است، نشان می دهد که اگر تلفات ماهی ها به ارمنستان مربوط می شد، باید در بالادست اتفاق می افتاد، اما تلفات در پایین دست سد خداآفرین رخ داده است؛ از این رو با شواهدی که وجود دارد، پساب های صنعتی ارمنستان نقشی در مرگ و میر ماهیان ندارد.
وی ادامه داد: البته هنوز نتیجه نهایی اعلام نشده و نمونه برداری ها توسط اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی در حال انجام است اما نتیجه ای که تاکنون اعلام کرده اند، از نبود وجود فلزات سنگین در نمونه ها نشان دارد.
انصاری گفت: علتی که از همه محتمل تر است و اعلام نیز شده، مرگ ناگهانی و یکباره ماهیان می تواند با شوک زیستی و شوک دمایی همراه باشد اما اینکه به ارمنستان مربوط باشد، منتفی است.

رود ارس
ارس در ترکی آذربایجانی آراز و Araz و در زبان ارمنی آراکس، Արաքս، نام رودخانه ‌ای نسبتا پرآب و خروشان است که از کوه‌های بینگول منطقه آناتولی ترکیه سرچشمه می گیرد، در مرز ترکیه و ارمنستان به رود آرپا چای می پیوندد، سپس مرز مشترک نخجوان را به طول ۱۱ کیلومتر تشکیل می دهد، پس از گذر از مرز ایران و نخجوان، از مرز میان ایران و ارمنستان عبور می کند و دوباره مرز مشترک میان ایران و جمهوری آذربایجان را شکل داده و در منتهی ‌الیه شمالی استان اردبیل (شهرستان پارس‌آباد) وارد جمهوری آذربایجان شده و به رودخانه کورا می‌ ریزد.
این رود هزار و 72 کیلومتر طول دارد و از طولانی‌ترین رود داخلی ایران،کارون، طولانی‌تر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا