زیست فناوری بهترین حوزه برای سرمایه گذاری و سودآوری است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، مصطفی قانعی روز شنبه در نشست خبری چهارمین نمایشگاه زیست فناوری ایران با اشاره به این که چهارمین نمایشگاه زیست فناوری از 27 الی 29 شهریورماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می شود، هدف از برگزاری این نمایشگاه را که نخستین بار در سال 1389 برپا شد، فراهم آوردن محیط مناسب برای آشنایی عرضه‌کنندگان فناوری و متقاضیان، تسهیل ایجاد ارتباط، تبادل‌نظر و همکاری میان بخش‌های علمی، صنعتی و تجاری مرتبط، ایجاد روحیه رقابت سالم، هدایت فعالیت‌ها به سوی اولویت‌های کشور و همچنین ترویج عمومی زیست‌فناوری از طریق آشنایی جامعه با محصولات و کاربرد آن در زندگی روزمره ذکر کرد.

وی همچنین جلب همکاری سرمایه‌گذاران و سایر ذی‌نفعان عرصه تجاری‌سازی، ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه و نخبگان این حوزه، تسهیل و بسترسازی فرآیند تجاری‌سازی دستاوردهای علمی و فناوری و محصولات دانش‌بنیان کشور، ایجاد امکان تعامل میان بنگاه‌های داخلی و خارجی در حوزه بیوتکنولوژی(B2B) از طریق تقویت بازاریابی و فروش محصولات در بلندمدت و شناسایی فعالان این حوزه و جمع‌آوری و بروز رسانی اطلاعات موجود را از دیگر اهداف تعیین شده برای برگزاری این نمایشگاه دانست.
قانعی در ادامه با اشاره به وجود ۳۷۰ شرکت دانش بنیان فعال در حوزه زیست فناوری در کشور اظهارکرد: از این تعداد ۲۶۱ شرکت در چهارمین نمایشگاه زبست فناوری شرکت خواهند کرد.
وی با بیان این که نمایشگاه میزبان شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نوآور، انجمن های علمی، انجمن های صنفی و اتحادیه های تخصصی، دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی مرتبط در حوزه های زیست فناوری کشاورزی، زیست فناوری پزشکی، زیست فناوری دریا و زیست فناوری صنعتی و محیط زیست خواهد بود، تصریح کرد: آمار مشارکت در چهارمین نمایشگاه زیست فناوری نسبت به دوره های قبل بیش از 63 درصد رشد نشان می دهد.
دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در این نمایشگاه، ارزیابی دستاوردهای فعالان حوزه زیست فناوری و معرفی برترین‌های زیست‌فناوری ایران ضمن نمایش پتانسیل های بالقوه کشور در زمینه علم و فناوری، گامی موثر در ایجاد تحرک و رونق اقتصادی در پی خواهد داشت.
وی با بیان این که سه بخش سرمایه گذاری، زنجیره تجاری سازی و اعطای جایزه زیست ایران برای نخستین بار و با نوآوری نسبت به دوره های قبل در چهارمین نمایشگاه زیست فناوری ایجاد شده است، افزود: در این نمایشگاه همچنین میزبان افراد و هیات های مختلفی از 10 کشور جهان از جمله آلمان، ترکیه، گرجستان، هند، عمان، افغانستان، پاکستان، سریلانگا و لبنان هستیم.
به گفته قانعی، برگزاری 17 کارگاه تخصصی برای شرکت ها و موسسات دانش بنیان و دانشجویان مرتبط و برگزاری 10 نشست تخصصی با حضور بخش خصوصی و دولتی برای بررسی چالش ها و مرتفع نمودن آنها و همچنین برگزاری گردهمایی بزرگ زیست فناوری پزشکی با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، معاونت علمی و دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، از دیگر بخش های این نمایشگاه است.

«جایزه زیست ایران» مهم‌ترین برنامه جنبی چهارمین جشنواره زیست‌فناوری
قانعی در ادامه با بیان این که 'جایزه زیست ایران» مهم‌ترین برنامه جنبی چهارمین جشنواره زیست‌فناوری خواهد بود، افزود: این برنامه از سوی ستاد توسعه زیست فناوری و با مشارکت فعالان این حوزه تعریف شده است و به 7 شرکت، 3 فناور، 3 پژوهشگر و یک مرکز رشدبرتر اعطا خواهد شد.
به گفته وی، بخش‌‌های پزشکی، دارویی، کشاورزی، تجهیزات، صنعت، محیط زیست، رایانش زیستی، پروبیوتیک‌ها و نمایش طرح های برتر پژوهشی، از جمله بخش های در نظر گرفته شده در این نمایشگاه است.
دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار امیدواری کرد که این نمایشگاه با شناسایی و تشویق فعالان علم و فناوری در زمینه تبدیل علم به فناوری و در نهایت اشتغالزایی و افزایش تولید داخلی موثر باشد.
قانعی ادامه داد: در این نمایشگاه سرمایه گذاران را به سمت سرمایه گذاری در اولویت‌های زیست فناوری کشور ترغیب کرده و سرمایه گذارانی برای این کار پیدا کنیم که طرح های جدید و سرمایه‌پذیر در این حوزه را حمایت کنند.
وی با تاکید براین که حوزه زیست فناوری بهترین حوزه برای سرمایه‌گذاری و خلق ثروت محسوب می شود، افزود: زیست فناوری در حوزه داروهای بیوتکنولوژی بالاترین ارزش افزوده را در کل صنایع دنیا به خود اختصاص داده است.

500 میلیون تومان گرنت پژوهشی و 4،5میلیارد تومان تسهیلات سرمایه گذاری برای جایزه
دبیرستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه تحقق دست‌یابی به سه درصد بازار جهانی در سال ۱۴۰۴، ایجاد روحیه رقابت سالم در بین فعالان حوزه زیست فناوری، هدایت فعالیت‌ها به سمت اولویت‌های کشور و شناسایی، معرفی و تشویق فعالان زیست فناوری را از جمله مهمترین اهداف برگزاری مراسم جایزه زیست ایران عنوان کرد.
قانعی تصریح کرد: در مجموع، 500 میلیون تومان گرنت پژوهشی و 4،5 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه گذاری از جوایزی است که صندوق حمایت از سرمایه گذاری زیست فناوری اعطا خواهد کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا