ترتیل مختص ذات الهی است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، حجت‎الاسلام والمسلمین نقی‌پور در مراسم افتتاحیه سیزدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در قم گفت: نیمی از دین در خانواده سالم شکل می‎گیرد؛ نیمی از مقوله تشکیل خانواده نیز متاثر از حوزه و دانشگاه خواهد بود.

رئیس پژوهشکده مدیریت اسلامی افزود: ازدواج دارای سه مساله اقتصادی و سه مساله فرهنگی است؛ در باب آموزش و همسریابی می‌توان از ظرفیت حوزه و دانشگاه استفاده کرد؛ اگر دو نخبه حوزوی و دانشگاهی با شناخت زندگی خود را آغاز کنند، قطعا خانواده بسیار خوبی شکل خواهند داد.

نقی‌پور تصریح کرد: آیت ابدی اسلام دوگونه است؛ قرآن و عترت دو معجزه بزرگ قرآن است؛ خداوند در سوره رعد (آیه ۴۳) به این مساله اشاره می‎کند؛ این آیه شریفه در زمانی صادر شده که امام علی(ع) ۹ یا ۱۰ ساله بودند و ایشان سند حقانیت نبوت پیامبر اسلام است؛ در واقع این جشنواره باید بیانگر این مساله باشد که عترت نیز معجزه جاوید پیامبر (ص) است.

نقی‌پور یادآورشد: ۷ مفهوم اساسی در ارتباط با قرآن وجود دارد که از جمله آن می‎توان به قرائن، تلاوت، ترتیل، استماع و تفسیر و تاویل اشاره کرد.

وی افزود: قرائت، تلفظ توام با درک معنی قرآن است؛ جلساتی که در حد تلفظ قرآن برگزار می شود لازم است ولی باید با درک معنی همراه شود.

رئیس پژوهشکده مدیریت اسلامی تصریح کرد: تلاوت، بالاتر از قرائت است، زیرا به معنی تبعیت و پیروی است؛ تلاوت قرآن به معنی قرائتی است که به عمل منجر شود و یا به قصد عمل صورت گیرد.

وی گفت: ترتیل قرآن نیز سطح بسیار متعالی است که متاسفانه تنزل داده شده و جزو واژه‌های مظلوم قرآن است؛ در لسان قرآنی، ترتیل مخصوص مقام پیامبر(ص) و عصمت طهارت(ع) است؛ ترتیل، از طاقت انسانی بیرون است؛ این ترتیلی که رایج شده است متاسفانه نازل تر از قرائت تلقی می شود.

نقی‌پور یادآور شد: اصل ترتیل، کار خدا است و هیچ مخلوقی صلاحیت ترتیل ندارد؛ ترتیل مختص ذات الهی است؛ خداوند در سوره فرقان بیان می‎دارد که ترتیل کار خدا است؛ ترتیل تنظیم بسیار زیبا و دارای اساس محکم و هدف متعالی است و این تنظیم زیبا از توان همه مخلوقات خارج است.

وی افزود: خداوند به پیامبر اکرم(ص) امر به ترتیل قرآن کرده است؛ ابلاغ و عملیاتی قرآن دارای دو ثقل است که ظرفیت و ثقل عملیاتی کردن بیشتر است؛ خداوند به پیامبر امر می کند که برای اینکه ظرفیت مناسب بدست بیاید باید ترتیل قرآن داشته باشید.

رئیس پژوهشکده مدیریت اسلامی تصریح کرد: لفظ و محتوای قرآن از خداوند است و در ادامه هماهنگی لفظ و معنی نیز از آن خدا است؛ این سه کار بزرگ، سه معجزه بزرگ الهی است.

وی گفت: الهیات، علوم انسانی، تجربی طبیعی و غیب گویی و پیش گویی ها،چهار عرصه محتوایی معجزاتی الهی است.

نقی پور یادآورشد: موسیقی و لحن قرآن یکی از معجزات قرآن است؛ موسیقی قرآنی به حدی است که می توان با این موسیقی قرآن نیز غیرمسلمانان را مومن کرد؛ چندین پرفسور بزرگ غربی با این موسیقی به معجزه قرآن پی‎بردند.

وی افزود: ترتیل، معجزه موسیقایی را نیز متجلی می‎کند به این دلیل بودکه جلسات قرآن جلساتی بود که هیچ کسی پس از استماع این جلسات نمی‎توانست از این محل خارج شود و همگان مجذوب شنیدن قرآن می‎شدند؛ سوره مدثر و بنی اسراییل و فصلت ترتیل پیامبر را برای ما متجلی می کنند ولی این ترتیل دیگر از کسی ساخته نیست؛ این معنی برای بار دوم از امام سجاد(ع) متجلی شد ولی ائمه دیگر بنا به مصلحت این کار را نمی‎کردند.

نقی پور یادآورشد: هنوز قدر موسیقی قرآن را درک نکرده‎ایم؛ موسیقی درمانی قرآن و دعا و مناجات معجزه می‎کند؛ مردم ما نیاز به موسیقی درست دارند که قرینه آن دعا و مناجات باشد؛ کسانی که با موسیقی سالم انس پیدا نکردند، به موسیقی مبتذل متوسل می‎شوند.

رئیس پژوهشکده مدیریت اسلامی تصریح کرد: مساله ترتیل قرآن باعث خفت خاندان معاویه بود و وی نیز این عقده را با خود همراه و بیان کرد کاری کنید که بسم الله از قرآن حذف شود؛ وی با این سیاست بسم‌الله را از نماز حذف کرد و این کار را با جعل حدیث و همکاری افرادی چون "انس بن مالک" انجام داد.

وی گفت: امام سجاد(ع) بنا به سه حادثه شوم در آن زمان ماموریت یافتند که ترتیل را احیا کنند؛ حادثه کربلا، واقعه حره و حلال کردن نوامیس مدینه برای سربازان یزید و به منجیق بستن کعبه مردم را دچار حیرت و ناامیدی اساسی از دین کرده بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا