آیا بخش تولید موبایل های اچ تی سی به گوگل واگذار می‌شود؟

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،با توجه به سکوت خبری حاکم بر هر دو شرکت، معلوم نیست که این اتفاق واقعاً رخ می‌دهد یا خیر؛ با این حال چنین معامله‌ای کاملاً محتمل است. اما سوال اصلی این است که این دو شرکت چه نفعی از این کار می‌برند و پیامدهای آن چه خواهد بود.

این اولین باری نیست که گوگل بخش موبایل شرکت‌های بزرگ را خریداری می‌کند. این غول حوزه فناوری قبلاً واحد موبایل موتورولا را خریده است که سود چندانی از این معامله عایدش نشد. ولی عوامل مختلفی باعث می‌شود این معامله در بلندمدت برای هر دو شرکت منطقی‌تر به نظر برسد. به عبارت دیگر، با توجه به این که بخش موبایل HTC دیگر اقبال چندانی ندارد، گوگل با این خرید، می‌تواند نفس تازه‌ای به بازار جهانی موبایل‌های این شرکت بدمد.

با وجود این که HTC به روند نزولی خود ادامه می‌دهد، اما این شرکت همچنان یکی از بهترین تولیدکنندگان تلفن‌های اندرویدی بازار است. برای مثال، HTC U11 تحسین منتقدین زیادی را برانگیخت به طوری که این مدل نمونه کاملی از یک تلفن اندرویدی بود که کاربران باید از پرچمداران اندرویدی جدید انتظار داشته باشند. اما متاسفانه، عرضه این دستگاه باعث نشد میزان فروش یا وضعیت اقتصادی شرکت به شکل قابل توجهی تغییر کند.

یکی از دلایل اصلی شکست طرح‌های این شرکت بازاریابی آن‌ها است. HTC تاکنون نتوانسته آنچنان که باید خود را به مصرف کننده‌ها معرفی کند. این شرکت در مقایسه با رقبای خود توانایی مالی کافی برای عرضه جهانی دستگاه‌های خود را ندارد. از سوی دیگر، کمبود منابع مالی باعث شده این شرکت برای تامین قطعات هم نتواند با رقبای بزرگتر خود رقابت کند. به علاوه، چون HTC در وهله اول بر طراحی سخت‌افزار و نرم‌افزار دستگاه‌های الکترونیک خود تمرکز کرده، منبع درآمد ثانویه زیادی ندارد؛ به عبارت دیگر مثل خیلی از شرکت‌های دیگر چیپست‌ها یا سایر قطعات را خودش تولید نمی‌کند و از فروش این قطعات درآمد ثانویه‌ای به دست نمی‌آورد.

موبایل HTC

علاوه بر این، تلفن‌های میان رده و اقتصادی HTC همیشه به اندازه پرچمدارهای آن خوب نبوده و در این رده‌ها اکثر اوقات قافیه را به رقبا واگذار می‌کند. با این حساب، مزیت اصلی این معامله برای HTC این است که باعث می‌شود شرکت از زیر بار هزینه‌های سنگین پروژه‌های موبایلی شانه خالی کند.

این شرکت در سایر حوزه‌های الکترونیک و فناوری مثل بخش Vive VR عملکرد بهتری از خود نشان داده است. اگرچه این دو بخش از نظر فنی از یکدیگر جدا هستند، ولی بحث‌هایی وجود دارد که حاکی از قطع شدن سرمایه‌گذاری‌های بیشتر کسب و کار موبایل در این زمینه است.

از آن طرف گوگل هم به عنوان صاحب امتیاز سیستم عامل موفق اندروید، سابقه درخشانی در عواید حاصل از سرمایه‌گذاری‌های گذشته خود ندارد. اندروید اکنون پراستفاده‌ترین سیستم عامل موبایلی دنیا است اما صرف نظر از خرید موتورولا در سال ۲۰۱۲، این شرکت تاکنون وارد بازار سخت‌افزار موبایل‌ها نشده است. این تجربه اگرچه کمتر از ۱۰ میلیارد دلار برای گوگل آب خورد، اما با توجه به اینکه آن را با قیمت ۲.۹ میلیارد دلار فروخت، ضرر سنگینی به حساب می‌آید. با این حال، معامله مذکور باعث شد خیلی از پتنت‌های موتورولا به دست گوگل برسد.

با در نظر گرفتن این مسائل، این شرکت در سال‌های اخیر با رویکرد مستقیم‌تری به جنبه فیزیکی بازار چشم دوخته است. آن‌ها در همین راستا به طور غیر رسمی خط تولید نکسوس را متوقف و تلفن‌های متعلق به خود گوگل یعنی پیکسل را وارد بازار کردند. این دستگاه‌ها ساخته شده‌اند تا استانداردی برای تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEMs) باشند، اما پیکسل دیگر تحت عنوان شرکتی که قطعات آن را تولید کرده به فروش نمی‌رسد. هر دو دستگاه نسل اول پیکسل توسط HTC ساخته شده و این نشان می‌دهد که گوگل به دنبال کنترل بیشتر بر روی اکوسیستم خودش است و می‌خواهد تولید سخت‌افزار را هم در اختیار بگیرد.

موبایل HTC

فایده اصلی خرید HTC برای گوگل این است که بالاخره دست این شرکت را برای تولید سخت‌افزارهای پرچمدار رده بالا باز می‌گذارد و دسترسی آن‌ها را به زنجیره‌های تامین و دیگر دارایی‌هایی که در اختیار بخش موبایل HTC بوده فراهم می‌کند. به علاوه، این کار باعث می‌شود تا به جای این که صرفاً دستورالعمل‌هایی برای ساخت محصولات ارائه دهد، تسلط بیشتری بر روی سخت‌افزارهایش داشته باشد. ضمن اینکه برخلاف HTC، دست و پای گوگل از لحاظ مالی برای حل مشکلاتی که پیش روی HTC بوده کمتر بسته است، در نتیجه می‌تواند منابع بیشتری را صرف بازاریابی و دستیابی به مخاطبین بیشتر کند.

از دید بلند مدت هم دستگاهی که به طور کامل توسط خود گوگل ساخته شده باشد، بهتر می‌تواند اندروید را برای کاربران به نمایش بگذارد و مشابه رقیب اصلی‌اش، iOS، نمونه اصیلی از اندروید را ارائه دهد. در عین حال، HTC هم با فراغ بال می‌تواند تمرکز اصلی خود را روی پروژه‌های سودآورتری مثل واقعیت مجازی بگذارد و دیگر نگران بازدهی کافی از فروش محصولاتش نباشد. در آخر، هرچند معامله بین این دو شرکت برای هر دو طرف سود زیادی خواهد داشت، اما باید دید که این شایعه جامه عمل می‌پوشد یا خیر.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا