طراحی اینترنت کوانتومی غیر قابل هک

تیمی از پژوهشگران دانشگاه ملی استرالیا در کانبرا موفق به طراحی نخستین سیستم اینترنت کوانتومی غیر قابل هک شدند. این آزمایش ها به طور رسمی در تاریخ 6 سپتامبر برابر با 15 شهریور انجام شده و نتایج آن در روز 12 سپتامبر برابر 21 شهریور تائید شد. در این آزمایش از تشعشع ماهتابی فلوئورسانس سرخ رنگ (red fluorescence) استفاده شد که از یک یون نادر و کمیاب در یک کریستال ارتوسیلیکات یتیم (yttrium orthosilicate crystal) که با پرتو لیزر (زرد) تعامل دارد؛ استفاده شد.

سرپرستی این تیم تحقیقاتی بر عهده دکتر رز آله فلدت (Rose Ahlefeldt) و دکتر متئو سلارز (Matthew Sellars) قرار داشت که یک لیزر رنگی با وضوح بالا برای مطالعه بلورهای خاکی کمیاب استفاده کردند.

سال ها است که فیزیکدانان در پی ایجاد زیرساخت های اینترنت امن و غیر قابل هک کوانتومی هستند. بر اساس آخرین نظریۀ فیزیک کوانتوم، می‌توان به کمک ماشین‌های پیشرفته، پردازش و برقراری ارتباطات کوانتومی را ایجاد کرد. فیزیکدانان اعتقاد دارند که ایجاد ارتباط کوانتومی تنها  هنگامی انجام می‌شود که دو فوتون در فرایندی با عنوان  پیچش یا درگیری به یکدیگر متصل شوند.  زمانی که  این فوتون‌ ها به صورت جفتی به  یکدیگر متصل شوند می‌توان با تغییر قطبیت آن ها به بالا و پایین، فرایند کد گذاری دیجیتالی را انجام داده و امنیت آن را بالا برد. در حقیقت به کمک پردازش کامپیوتری می‌توان از قطبیت متضاد فوتون‌ها برای پردازش رقم‌های صفر و یک استفاده کرد.

در این فناوری،منظور از ایمن بودن این است که اگر فردی موفق به دسترسی به اطلاعات خصوصی کاربر شود، وی از این موضوع مطلع خواهد شد.

مهمترین ویژگی اینترنت کوانتومی این است که برخلاف شبکه‌های رایج فعلی یعنی فیبرهای نوری که  در سیستم‌های انتقال اطلاعات آن ها؛ داده‌ها در پرتوهای نور ذخیره می‌شوند، در اینترنت کوانتومی این اطلاعات در ذرات نور که با نام فوتون‌ از آن‌ها یاد شد، ذخیره می‌شوند. اهمیت این فناوری در این است که در سیستم‌‌های نوری تبادل اطلاعات، امکان ایجاد تداخل و خواندن اطلاعات وجود دارد، اما در مورد سیستم‌های کوانتومی امکان سنجش فوتون‌‌ها بدون نابودی آن‌ها وجود نداشته و این سیستم ها امن تر هستند و به گفته پژوهشگران امکان هک کردن این سیستم ها وجود ندارد.

منبع: xinhuanet