نگاهی به ابلهانه ترین پژوهش های علمی سال

به تازگی و طی مراسمی ویژه برگزیدگان جایزه ایگ نوبل (Ig Nobel) که شامل عجیب ترین و گاه ابلهانه ترین پژوهش های علمی انجام شده در سال گذشته بودند انتخاب و معرفی شدند. بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه، بیست و هفتمین مراسم اهدای جوایز ایگ نوبل در شب چهاردهم سپتامبر در دانشگاه هاروارد انجام شده و طی آن عجیب ترین پژوهش های علمی سال گذشته معرفی شدند. هدف اصلی و شعار این برنامه عبارت است از: «در ابتدا مردم را خندانده و سپس آن را به فکر کردن وادار کنید.»

از جمله مهترین و جالب ترین پژوهش های معرفی شده در این مراسم می توان به پژوهشی برای بررسی اینکه آیا گربه ها می توانند در آن واحد به صورت جامد و مایع باشند و تاثیر حضور کروکودیل در رفتار افراد قمارباز اشاره کرد.

در این مراسم به معرفی پژوهش هایی که شاید به هیچ عنوان به ذهن شما خطور نکند که گروهی از پژوهشگران زمان و انرژی خود را برای بررسی آن گذاشته اند، معرفی شدند.

از جمله مهترین و جالب ترین پژوهش های معرفی شده در این مراسم می توان به پژوهشی برای بررسی اینکه آیا گربه ها می توانند در آن واحد به صورت جامد و مایع باشند و تاثیر حضور کروکودیل در رفتار افراد قمارباز اشاره کرد.

در این فهرست به معرفی برندگان شاخه های مختلف جایزه ایگ نوبل  2017 می پردازیم:

فیزیک:

پژوهشی با عنوان استفاده از پویایی مایع برای بررسی این  سوال  که آیا گربه می تواند در آن واحد در هر دو حالت جامد و مایع باشد؟

برنده: مارک آنتونی فاردین (Marc-Antoine Fardin)

اقتصاد:

پژوهشی با عنوان بررسی حضور و تماس کروکودیل زنده در تمایل افراد به انجام قمار!

برنده: متئو. جی . راکلاف (Matthew J. Rockloff) و نانسی گریر (Nancy Greer)

این پژوهش با عنوان در ژورنال پژوهشی مطالعات قمار (Journal of Gambling Studies) منتشر شده است.

آناتومی:

جایزه ایگ نوبل سال 2017 به پژوهشی با عنوان: چرا پیرمردها گوش های بزرگی دارند؟ تعلق گرفت.

برنده: جیمز. ای . هیسکوت (James A. Heathcote)

این پژوهش نیز در مجله تخصصی BMJ منتشر شده بود.

زیست شناسی:

پژوهشی با موضوع شناسائی نوعی حشره غار زی که در آن اندام های جنسی نوع نر  در حشره ماده و اندام های جنسی حشره ماده در نوع نر دیده می شود، برنده جایزه ایگ نوبل سال شد.

این پژوهش ماحصل کار تیمی گروهی از پژوهشگران به نام ها: کازونوری یوشیزاوا (Kazunori Yoshizawa)، رودریگو؛ ال ، فریرا (Rodrigo L. Ferreira)، یوشیکاتا کامیمورا (Yoshitaka Kamimura) و چارلز لینهارد (Charles Lienhard) است.  در این مراسم، چارلز لینهارد به طریق اینترنتی و به طور مستقیم از داخل غار محل پژوهش، برای حاضرین در جلسه به ایراد سخنرانی پرداخت. شرح کامل این پژوهش در مجله تخصصی Current Biology منتشر شده بود.  

مکانیک سیالات:

شاید باور این مساله سخت باشد اما جایزه این حوزه به گروهی از پژوهشگران اهدا شد که به بررسی این مساله پرداخته بودند که اگر فردی یک لیوان قهوه در دست داشته باشد و رو به عقب گام بردارد، چه اتفاقی در فنجان قهوه وی خواهد افتاد!

برنده جایزه: جیوون هان (Jiwon Han) بوده و این پژوهش در مجله Achievements in the Life Sciences منتشر شده بود.

تغذیه:

جایزه ایگ نوبل امسال در حوزه  تغذیه به نخستین گزارش علمی از وجود خون انسان در رژیم غذائی خفاش های خون آشام پا پشمالو (hairy-legged vampire bat) اهدا شد.

برندگان: فرناندا ایتو (Fernanda Ito)، انریکو برنارد (Enrico Bernard) و رودریگو ای . تورس (Rodrigo A. Torres)

این پژوهش در مجله Acta Chiropterologica منتشر شده بود.

پزشکی:

تیم از پژوهشگران در سال گذشته با استفاده از روش های پیشرفته تصویربرداری از مغز، تلاش کرده بودند دلیل تنفر برخی افراد از پنیر را کشف کنند!

برندگان: جین پریر رویت (Jean-Pierre Royet)، دیوید مونیر (David Meunier)، نیکولاس تورکت (Nicolas Torquet)، آن ماری مولی (Anne-Marie Mouly) و تائو جیانگ (Tao Jiang).

این پژوهش در مجله Frontiers in Human Neuroscience منتشر شده بود.

شناخت (COGNITION):

طی سال گذشته پژوهشی برای نشان دادن اینکه بسیاری از دوقلوهای یکسان نمی توانند به صورت بصری از یکدیگر جدا شوند، انجام شده بود که برنده جایزه ایگ نوبل این حوزه شد.

برندگان: متئو مارتینی (Matteo Martini)، ایلاریا بوفالاری (Ilaria Bufalari)، ماریا آنتونیتا استازی (Maria Antonietta Stazi) و سالواتور ماریا آگلیوتی (Salvatore Maria Aglioti)

این پژوهش در مجله PLOS One منتشر شده بود.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: mentalfloss

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا