ماجرای عجیب شارژ بی‌سیم آیفون

فناوری‌های شارژ بی‌سیم چندان جدید نیستند و اپل پنج سال پس از ورود این فناوری به بازار به سراغ آن رفته ولی مدعی است که این فناوری، نوآوری این شرکت بوده است. بااین‌حال مبحث صحبت امروز ما این موضوع نیست، موضوع اصلی‌ای که در این مقاله به آن می‌پردازیم، جریان انحصارطلبی اپل در استانداردهای فناوری است.

این شرکت پیش‌ازاین توانسته است تا استاندارد درگاه شارژر و … را به‌عنوان استانداردهای منحصر به خود طراحی و عرضه کرده است و البته این استانداردها نیز موردپذیرش کامل قرار گرفته‌اند. بااین‌وجود باید در نظر داشت که استاندارد شارژ بی‌سیم شرایط متفاوتی دارد و به همین دلیل نیز نگرانی‌های بسیار بزرگی درزمینهٔ این استاندارد و آینده آن به وجود آمده است.

مشهورترین استاندارد شارژ بی‌سیم Qi نام دارد. این استاندارد که بیشترین نرخ پذیرش را داشته است، به‌خوبی می‌تواند  در شرایط مختلف کاربری داشته باشد. بااین‌وجود شرایط استفاده از این استاندارد برای اپل به نحوی بوده است که موجب می‌شود که این شرکت نتواند این محصولات جانبی را در انحصار خود نگاه دارد زیرا این استاندارد متعلق به اپل نیست و این شرکت نمی‌تواند جلوی ساخت دستگاه‌های جانبی توسط سایر شرکت‌ها را بگیرد.

این امر از دو نظر می‌تواند موردبررسی قرار بگیرد. نخست این‌که استفاده اپل از این فناوری می‌تواند  به محبوبیت آن کمک شایانی کند و به‌تدریج شاهد بیشتر شدن همه‌گیر بودن این فناوری شویم. در حال حاضر شرکت‌هایی مانند ایکیا اقدام به قرار دادن شارژرهای بی‌سیم Qه در لوازم‌خانگی کرده‌اند و این بازار را به‌خوبی می‌شناسند. مورد دوم به خاصیت انحصارطلبی اپل بازمی‌گردد. این شرکت ممکن است با اندکی تغییر در فناوری شارژ بی‌سیم دستگاه‌های خود، موجب شود تا شرکت‌های دیگر نتوانند برای آیفون شارژر بی‌سیم تولید کنند و این امر به معنای یک تداخل بزرگ بین توسعه عمومی و انحصارطلبی است.

حال باید منتظر ماند و دید که اپل در این زمینه چگونه عمل می‌کند. هنوز محصولات اپل به‌صورت رسمی به بازار نیامده‌اند تا بتوان این امر را به‌صورت دقیق بررسی کرد ولی باید دید که در صورت عدم سازگاری آن‌ها با شارژرهای بی‌سیم سایر شرکت‌ها، عکس‌العمل‌های عمومی نسبت به این موضوع چه خواهد بود.

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا