کمبود ویتامین دی به بروز ام اس منجر می شود

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد به میزان هر 50 نانو مول افزایش ویتامین دی در یک لیتر از خون، احتمال بروز بیماری ام اس در سال های بعدی را به میزان 39 درصد کاهش می دهد. از سوی دیگر در این مطالعات مشخص شد زنانی که دچار کمبود ویتامین دی در بدن خود هستند به میزان 43 درصد بیشتر در خطر ابتلا به بیماری ام اس قرار دارند.

مطالعات انجام شده توسط پژوهشگران دانشگاه هاروارد نشان می دهد کمبود ویتامین دی در زنان جوان و میانسال می تواند خطر ابتلا به ام اس را در سنین بالاتر تشدید کند.

در همین رابطه کاساندرا مونگر (Kassandra Munger) از اعضای این تیم تحقیقاتی و پژوهشگر دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد در بوستون ایالات متحده آمریکا اعلام کرد: «مطالعات انجام شده نشان می دهد کمبود ویتامین دی در زنان جوان و میانسال می تواند خطر ابتلا به ام اس را در سنین بالاتر تشدید کند.»

بیمای ام ‌اس (MS) یا  اسکلروز چندگانه (Multiple sclerosis) یک بیماری التهابی است که در آن غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می ‌بینند . این آسیب دیدگی در توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند، اختلال ایجاد کرده و باعث به وجود آمدن علائم و نشانه‌ های زیادی از جمله مشکلات جسمی می شود. به طور کلی تا کنون دلایل ارائه شده در مورد این بیماری شامل عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی مانند عفونت بوده است.

یکی از ویژگی های مهم ام اس ، آسیب های وارد شده به اعصاب سیستم مرکزی عصبی بدن محسوب می شود که عموما غیر قابل پیش بینی بوده و با ایجاد اختلال در زندگی بیماران، آن ها را ناتوان می کند. در این عارضه ارتباط بین مغز و برخی اعضای بدن مختل شده و بدن با حمله به غلاف های محافظ میلین که فیبرهای عصبی را پوشش می دهد، به این بخش ها آسیب وارد می کند. این مطالعه در حقیقت تائید کننده مطالعات پیشینی بوده که به ارتباط بین میزان ویتامین دی و خطر ابتلا به ام اس پی برده بودند اما در این مطالعات مشخص شد که میزان تاثیر فوق چه میزان بوده و از سوی دیگر، نقش مشخص تاثیر ویتامین دی بر افزایش سیستم ایمنی بدن نیز شناسائی شد. در این مطالعات نمونه های خون بیش از 800 هزار زن داوطلب در کشور فنلاند مورد مطالعه قرار گرفته و میزان خطر ابتلا به ام اس در آن ها بررسی شد. در این میان یک هزار و 92 زن از بین شرکت کنندگان به بیماری ام اس مبتلا شدند و در بررسی های انجام شده مشخص شد که  این افراد به میزان 58 درصد به نسبت دیگران با کمبود ویتامین دی رو به رو هستند.

کاساندرا مونگر در توضیح این موضوع گفت: « انجام تحقیقات بیشتری در مورد میزان مطلوب ویتامین D  و نقش آن در کاهش خطر ابتلا به MS ضروری است، در این یمان اما لازم است در نظر داشته باشید که دریافت میزان کافی از ویتامین دی می تواند نقشی موثر در سلامتی افراد داشته و شرایط زندگی و کیفیت بهداشت جسمی را به ویزه در زنان افزایش دهد.»

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی عصب شناسی (Neurology) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا