ردپای حیات در موجودات پیچیده اولیه

این فسیلها ممکن است سرنخ هایی در مورد تکامل اولیه روی سیاره زمین داشته باشند.

به این فسیلها "ردیاب" گفته می شود که حاوی نشانه ها و زوایای به جا مانده از موجودات زنده هستند و این کشف میتواند بدان معنی باشد که دیرین شناسان احتمالا باید در زمان پیدایش نخستین حیات پیچیده در زمین تجدیدنظر کنند.

این فسیلها به حدود 555 تا 542 میلیون سال قبل تعلق دارند، زمانی که دوره ادیاکاران به دوره کامبرین تبدیل شد؛ درست قبل از انفجار کامبرین که یکی از مهمترین دوره ها در تاریخ زمین است و نژاد بسیاری از حیوانات امروزی ریشه در آن زمان دارد.

به عبارت دیگر، انفجار کامبرین منجر به پیدایش حیات در زمین شد و این فسیلها سرنخ های از هزاره ای که به آن ختم شده ارائه می کنند.

راسل گاروود، از دانشگاه منچستر در انگلستان و از اعضای تیم می گوید: این کشف از نظر سن سنگها بسیار هیجان انگیز است. این فسیلها در لایه های سنگی کشف شده اند که در واقع تاریخ قدیمی ترین فسیلهای حیوانات پیچیده را عقبتر می برد.این یافته نشان می دهد که بسیاری از گروههای حیوانات امروزی در فاصله بین دو دوره ادیاکاران و کامبرین به وجود آمده اند.

این فسیلهای جدید از رسوب یافت شده در منطقه کرومبا در غرب برزیل کشف شده اند و اندازه آن ها بین 50 تا 600 میکرومتر است (هر میکرومتر یک هزارم یک میلیمتر است.) این یعنی مخلوقاتی که آن ها را به جا گذاشته اند، تقریبا به اندازه عرض موی یک انسان بوده اند.

محققان برای کشف این فسیلها از روش میکروتوموگرافی پرتو ایکس استفاده کردند که بدون باز کردن اجسام، به اسکن درون و تحلیل آن ها به شکل سه بعدی می پردازد و آسیبی به فسیل نمی رساند.

این محققان معتقد که حیوانات ریز دارای کنترل عضلانی حدود 550 میلیون سال قبل زندگی می کردند و به دلیل اندازه بسیار کوچکشان نادیده گرفته شده بودند.

محققان این موجودات را با کرمها گرد امروزی مقایسه کردند و می گویند آن ها احتمالا نخستین موجوداتی بوده اند که توسط حرکت موجی در میان رسوب ها حرکت می کردند.

به این موجودات گاهی دوسوئیان گفته می شود زیرا سر، دم، پشت، شکم، سمت چپ و راست مشابهی دارند اما بیشتر فسیلهای دوسوئیان در دوره کامبرین وجود داشته اند.

دانشمندان پیش از این بر این ظن بودند که دوسوئیان در زمان زودتری در زمین وجود داشتند و این یافته از آن حمایت می کند. در حقیقت، بر اساس تحلیل ساعت مولکولی DNA که تاریخچه موجودات را از طریق نرخ جهش و تکامل مولکولهای زیستی دنبال می کند، این شکل های حیات احتمالا زودتر از زمان فسیلهای جدید شکل گرفته بودند.

کشف فسیلهای بیشتر از این دوره همچنین می تواند سرنخی از چگونگی پیدایش انسان ارائه کند.

این یافته ها در نشریه Nature Ecology & Evolution منتشر شده است.

مترجم: سمانه سالاری