کد خبر : 66970 پنج شنبه 23 شهریور 1396 - 14:33:59
تشخیص-احتمال-نابینایی-با-آزمایش-خون

محققان بیمارستان چشم ماساچوست موفق شدند؛

تشخیص احتمال نابینایی با آزمایش خون

محققان بیمارستان چشم و گوش ماساچوست برای اولین‌بار احتمال نابینایی در بزرگسالان را با آزمایش خون تشخیص دادند.

به گزارش سیناپرس و به نقل از ایسنا، "دژنراسیون ماکولا" یک عارضه چشمی در بزرگسالی است که ممکن است نتیجه آن تاری یا از دست دادن بینایی در مرکز دیدگان باشد. این بیماری در مرحله فعالیت پنهان اغلب هیچ نشانه‌ای ندارد، اما به تدریج دید یک یا هر دو چشم کاهش یافته و حتی ممکن است دید چشمان به طور کامل از دست برود و فعالیت‌های روزانه فرد مختل شود.

"دژنراسیون ماکولا" به طور معمول در افراد مُسن رخ می‌دهد، هر چند که  عوامل ژنتیکی هم در این بیماری نقش دارند.

محققان امیدوارند از طریق آزمایش خون نشانه‌های اولیه این بیماری را تشخیص دهند تا با تزریق دارو، پیشرفت این بیماری را در مرحله نهان مهار کنند.

به طور تقریبی پنج میلیون نفر در جهان مبتلا به بیماری "دژنراسیون ماکولا" یا تباهی لکه زرد هستند. شاخص‌ترین علامت این بیماری ضعف در دید مرکزی مثل دیدن نقاط سیاه در محل تمرکز چشم یا پاک شدن کلمات هنگام خواندن کتاب است.

آزمایش خون مورد استفاده جهت تشخیص زودهنگام بیماری تباهی لکه زرد چشم، شامل بررسی 87 پروتئین چربی است که در 90 نفر عامل اصلی کاهش قدرت بینایی تشخیص داده شده است.

"جان میلر"، رئیس بخش چشم‌پزشکی بیمارستان ماساچوست گفت: از آنجایی‌که علائم اولیه بیماری تباهی لکه زرد چشم بسیار سطحی و غیرقابل تشخیص است، لذا تیم مطالعاتی ما تصمیم گرفت  بر اساس شاخص‌های زیستی موجود در پلاسمای خون این بیماری مهلک را شناسایی کند.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه نتایج آزمایش‌ها نشان داد که امکان تشخیص اولیه بیماری زوال لکه زرد چشم ناشی از کاهش تعداد سلول‌های عصبی در مرکز شبکیه چشم وجود دارد.