کشنده‌ترین سرطان پوست درمان می‌شود

بر اساس نتایج اولیه این تحقیقات، عود مجدد بیماری ملانومای پیشرفته نیز در افراد جراحی‌شده متوقف شده است. همچنین روش‌ درمانی جدید مانع از گسترش این بیماری به سایر اعضاء بدن شده است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که در استرالیا، هر 5 ساعت یک نفر در اثر ابتلا به بیماری ملانوما می‌میرد. این در حالی است که با به دست‌آمدن نتایج تحقیقات اخیر، دانشمندان معتقدند که نه تنها این بیماری با تشخیص به‌هنگام درمان می‌شود، بلکه کیفیت زندگی بیمار نیز بعد از طی روند درمانی بهبود پیدا می‌کند چراکه مانند گذشته نگران بازگشت مجدد این بیماری در بدن خود نخواهد بود.

پژوهشگران در این پروژه تحقیقاتی علاوه بر استفاده از داروها و روش‌های درمان سرطان موفق شدند که سیستم ایمنی بدن را به‌گونه‌ای آموزش دهند که خود با تومور ایجادشده در بدن مبارزه کند.

ملانوما (Melanoma)، توموری با منشأ سلول‌های ملانین‌دار است. این تومور بدخیم اصولاً یک تومور پوستی است که درمان اولیه آن برداشتن ضایعه به کمک عمل جراحی است. بروز ملانوما با تابش طولانی‌مدت نور آفتاب رابطه مستقیم دارد.

این تومور می‌تواند در پوست، ناخن، مخاط دهان، چشم و یا در زمینۀ یک خال قبلی ظاهر شود. بنابراین بعضی از انواع خال‌ها در شرایط خاص ممکن است به سمت ایجاد ملانوم پیشرفت کنند.

به گفته متخصصان عوامل خطرزا برای ایجاد ملانوم عبارتند از: پوست روشن، چشمان سبز یا آبی، موی بور یا قرمز، دستگاه‌های برنزه‌کنندۀ پوست و لامپ‌های خورشیدی، زندگی در ارتفاعات بالا، کار مداوم زیر آفتاب، ضایعات آفتاب‌سوختگی به شکل تاول، سابقه خانوادگی مثبت، تماس با مواد سرطان‌زا مثل آرسنیک، اشعه مافوق‌بنفش(UV)، وجود بعضی از انواع خال‌های مادرزادی و ضعف سیستم ایمنی بدن.

 

باید توجه کرد که ظاهر این ضایعۀ سرطانی کاملاً شبیه یک خال است، بنابراین هرگونه خال مشکوک باید توسط پزشک مورد معاینه قرار بگیرد.

ملانوما در مراحل اولیه با نشانه خاصی همراه نیست، با این‌حال بعضی وقت‌ها بیمار علائم خارش، خونریزی و یا درد را تجربه می‌کند.

گفتنی است که چنانچه بیماری ملانوما به موقع تشخیص داده شود و برای درمان آن اقدام شود، احتمال بهبود کامل این بیماری نزدیک به صد در صد خواهد بود و اغلب کسانی که جان خود را در اثر ابتلا به ملانوما از دست داده‌اند قربانی تشخیص دیرموقع این بیماری بوده‌اند. بنابراین معاینه منظم پوست بدن توسط فرد و مراجعه به پزشک متخصص در صورت مشاهده هرگونه تغییر یا علامت مشکوک به شدت توصیه می‌شود.

 

گزارش: غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا