چرا حرف تیم کوک اشتباه نیست؟

به گزارش سیناپرس به نقل از یک پزشک، کوک اعتقاد دارند آیفون X چشم‌انداز آینده اسمارت‌فون‌ها را به ما نشان می‌دهد. با نگاهی به ویژگی‌ها و امکانات این گوشی شاید پی ببریم چرا مدیرعامل اپل چنین حرفی زده است و بیراه هم نگفته است.

آیفون X بهترین صفحه‌نمایش را با دقت و عمق تصویر بسیار بالا دارد که در میان اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار بازار بی‌رقیب است. طراحی آیفون X لبه به لبه است و اصطلاحا بدون حاشیه است و فقط در لبه فوقانی شاهد چندین حسگر و دوربین هستیم. همچنین؛ آیفون X از شارژ بی‌سیم سریع مبتنی بر فناوری Qi سود می‌برد. اما این‌ها آینده آسمارت‌فون‌ها را نمی‌سازند بلکه پردازنده ۶ هسته‌ای A11، پردازنده شبکه عصبی برای واقعیت افزوده و سیستم تشخیص چهره بسیار مدرن و پیشرفته می‌توانند تجربه کاربری جدیدی رقم بزنند. ترکیب همه این قابلیت‌ها با هم می‌تواند نحوه استفاده کاربران از اسمارت‌فون‌ها را تغییر دهد.

این یک جهش ناگهانی نیست و اپل یک شبه به سوی واقعیت افزوده حرکت نکرده است. وقتی نگاهی به مسیر تکامل و حرکت ده سال آیفون‌های اپل می‌اندازیم؛ متوجه می‌شویم که اپل دایم در حال تغییر کاربری اسمارت‌فون‌ها بوده است و به تدریج مردم را با تفکر استفاده از یک کامپیوتر در جیب‌شان عادت داده است. امروزه؛ دیگر کسی فقط به خاطر یک تماس تلفنی به سراغ اسمارت‌فون‌ها نمی‌رود؛ بلکه سعی می‌کند تمام کارهای روزمره خود را با آن‌ها انجام دهد.

تیم کوک حین معرفی آیفون X اشاره کرد که اهداف اسمارت‌فون‌ها تغییر کرده است و گوشی‌های آینده باید روش‌های جدیدی از محاسبات را به نمایش بگذارند. مدیرعامل اپل سپس عبارت عجیبی را به کار برد: «این بزرگ‌ترین جهش رو به جلو از زمان معرفی آیفون اصلی است.» احتمالا منظور تیم کوک بیشتر روی واقعیت افزوده است.

همه‌چیز در دوربین گوشی‌های هوشمند خلاصه می‌شود. طی ۵ سال گذشته؛ دوربین‌های این دستگاه‌ها از کاربری عکس‌برداری و فیلم‌برداری به کاربری‌های ارتباطی مانند استفاده در نرم‌افزارهای اسنپ‌چت حرکت کردند و عکس‌ها به جای پیام‌های متنی برای دیگران ارسال می‌شوند. اگر همین الان یک نمایشگر یک گوشی را جلوی صورت و چشمان خود بگیریم؛ بیشتر مردم تصور می‌کنند در حال گرفتن سلفی هستیم یا می‌خواهیم یک کلیپ ویدیویی چند ثانیه‌ای بگیریم و برای دوستان‌مان بفرستیم ولی به‌زودی اپل و آیفون X این تفکر را تغییر می‌دهند چون با دوربین‌ این گوشی می‌شود کارهایی بیشتر از گرفتن سلفی و ویدیو انجام داد.

در حقیقت؛ آیفون X می‌تواند موج جدیدی از مصرف را ایجاد کند: استفاده از دوربین برای سرگرمی و اطلاعات.

تیم کوک در سخنرانی معرفی آیفون‌های جدید این مسیر را نشان همه داد و گفت واقعیت افزوده در حال رشد است و یک بخش بسیار مهم از آیفون X و آیفون ۸ خواهد بود. اپل یک مثال از واقعیت افزوده نیز نشان داد. ابتدا ویدیویی پخش شد که نشان می‌داد دو پسربچه دارند از یک بازی بسکتبال فیلم‌برداری می‌کنند ولی وقتی به نمایشگر آیفون X در دست این پسرها زوم شد؛ متوجه شدیم آن‌ها دارند دایناسوری را تماشا می‌کنند که به دنبال بازیکنان بسکتبال می‌رود تا آن‌ها را بخورد.

در مورد دیگر؛ قابلیت واقعیت افزوده اطلاعاتی درباره یک بازی با توب زنده نمایش می‌دهد. یک اپلیکیشن دیگر واقعیت افزوده اطلاعاتی درباره ستاره‌های درون صور فلکی نشان می‌دهد. احتمالا شما آیفون X را رو به آسمان می‌گیرید و این گوشی با کمک اپلیکیشن مدنظر ستاره‌های درون آسمان را تشخیص داده و اطلاعاتی درباره‌شان نشان می‌دهد. همه این‌ها تجربه کاربری جدیدی از گوشی‌های هوشمند را نوید می‌دهند.

همان‌طور که در ابتدای مراسم اپل در ۱۲ سپتامبر بیان شد؛ فروشگاه‌های اپ‌استور دارند به سوی فضای جدیدی حرکت می‌کنند و می‌خواهند به شعبه‌ای از کسب‌وکارهای اوبر و پینترست تبدیل شوند. واقعیت افزوده پلتفرم جدیدی است که اپل در برنامه‌های خود دارد و فکر می‌کند بازاری چند میلیارد دلاری جدید خواهد بود. برای مثال، شرکت‌های بازی‌سازی مانند Directive Games یک بازی چند نفره با واقعیت افزوده ساختند. شرکت IKEA نیز حدود ۷۰ کارمند برای کار و آزمایش پلتفرم ARKit اپل استخدام کرده است.

در حالی که استفاده از واقعیت افزوده یک شبه اتفاق نمی‌افتد ولی اپل با آیفون‌های جدیدش نشان داد؛ بسیار زودتر از آن‌چه که تصور می‌کنیم وارد زندگی روزمره مردم خواهد شد. استفاده از واقعیت افزوده با دوربین‌های درون اسمارت‌فون‌ها فقط یک جنبه از این فناوری است و کماکان بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند آینده از آن عینک‌های واقعیت افزوده است.

بنابراین؛ اپل دارد بی‌سروصدا با استفاده از یک پردازنده و دوربین؛ مردم را به سوی واقعیت افزوده سوق می‌دهد و این یعنی آینده یک دهه بعدی اسمارت‌فون‌ها و همان ادعایی که تیم کوک؛ مدیرعامل اپل روی سن سالن تئاتر استیو جابز به زبان آورد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا