چگونه نگهدارنده های غذایی ممکن است هورمون های انسانی را مختل کنند

به گزارش سیناپرس به نقل ازبنیان ، شواهد بدست آمده از مطالعات جانوری نشان داده است که جواب به این سوال مثبت است ولی برای اثبات آن در مورد انسان راه زیادی در پیش است.محققین سدراس-سینایی پلت فرم و پروتکل جدیدی را برای تست اثرات مواد شیمیایی موسوم به "مختل کننده های اندوکرینی" روی انسان ارائه کرده اند. در این مطالعه محققین سه ماده شیمیایی که در زندگی مدرن به وفور با آن ها مواجه هستیم را مورد تست قرار دادند: بوتیل هیدروکسی تولوئن(BHT) که یک آنتی اکسیدان است که معمولا به مواد غذایی صبحانه و سایر غذاها اضافه می شوند و مانع از بوگرفتن چربی موجود در غذا می شوند، اسید پرفلورواکتانوئیک(PFOA) که یک پلیمر موجود در برخی از وسایل طبخ غذایی است و در نهایت تری بوتیلتین(TBT) که در رنگ ها و … وجود دارد و به راحتی به آب نشت کرده و در مواد غذایی دریایی تجمع پیدا می کنند.

این محققین بافت های تولید کننده هورمون را از سلول های بنیادی انسانی تولید کردند و آن ها را در معرض این مواد قرار دادند. نتایج نشان داد که هر کدام از این سه ماده به هورمون های مرتبط کننده مغز و سیستم گوارشی آسیب می رسانند. در این بین قویترین اثرات مربوط به تری بوتیلتین بود. در حالی که سایر محققین نشان داده اند که این ترکیبات سیستم هورمونی را در جانوران آزمایشگاهی مختل می کنند، این اولین مطالعه ای است که از سلول های بنیادی پرتوان انسانی و بافت های مشتق از آن ها برای بررسی اثر این مختل کننده های اندوکرینی در پیام رسانی گوارش به مغز استفاده می کند. انجام مطالعاتی از این دست می تواند درک موجود در مورد نقش مختل کننده های اندوکرینی در آسیب رسانی به سیستم هورمونی را بیش از پیش افزایش دهد.

در این مطالعه، نمونه های خونی از افراد بالغ گرفته شده و سلول های آن به سلول های بنیادی پرتوان القایی بازبرنامه ریزی شد. در ادامه این سلول های بنیادی به بافت اپی تلیومی پوشاننده سیستم گوارشی تبدیل شدند و اثر سه ماده گفته شده روی آن ها بررسی شد.