بهبود فضای کسب و کار دانش بنیان از اهداف منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی است

به گزارش سیناپرس به نقل ازایسنا، وی گفت: چراکه فضای کسب و کار دانش‌بنیان به مراتب بدتر از فضای کسب و کار مرسوم بوده، از این‌رو در این راستا اقداماتی از جمله راه‌اندازی مرکز خدمات رسانی را در پارک منطقه ویژه علم و فناوری انجام دادیم.

علی جهانگیری در دیدار با رئیس جهاددانشگاهی، با تاکید بر اینکه منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی فعال‌تر از مابقی استان‌ها در این راستا حرکت کرده و همه اقدامات را نیز با ابلاغ غیررسمی استاندار انجام داده است، اظهار کرد: جهاددانشگاهی و منطقه ویژه علم و فناوری هم‌درد بوده و این دو مجموعه می‌توانند همکاری‌های شایسته‌ای داشته باشند.

وی اضافه کرد: منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی با سازمان جهاد دانشگاهی استان ارتباط تنگاتنگی داشته و امید است که این همکاری‌ها گسترده‌تر شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه یک سری شبکه‌ها در منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی ایجاد شد، افزود: در اواخر دوره دولت اصلاحات آیین‌نامه‌ای مصوب شد تا کوریدورهای علم و فناوری در کشور ایجاد شود که این آیین‌نامه در سال‌های آتی عوض شد و به منطقه ویژه علم و فناوری تغییر یافت.

مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی با اشاره به اینکه «منطقه ویژه علم و فناوری» طبق آیین‌نامه، مجموعه‌ای از امکانات علمی، صنعتی، تولیدی و آزمایشگاهی است، افزود: این مجموعه با تکیه بر خلاقیت، در یک گستره‌ی جغرافیایی و بر اساس یک نظام مدون با اهداف، راهکارهای معین و هماهنگ ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هدف مناطق ویژه علم و فناوری، تحقق اقتصاد دانایی محور است، یادآور شد: مناطق ویژه علم و فناوری با جذب فرصت‌ها و سرمایه‌های علمی، اقتصادی و انسانی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی مبتنی بر اشتراک منافع آورده‌های همه طرف‌های ذی‌نفع و هم‌افزایی میان سازمان‌ها، مراکز و موسسات، سبب نوآوری و توسعه علم و فناوری و در نتیجه توسعه تولید، اقتصاد و ایجاد جامعه دانایی‌محور می‌شوند.

جهانگیری اضافه کرد: عناصر تعریف شده برای منطقه ویژه علم و فناوری در تبریز، اصفهان و مشهد وجود دارد اما این مناطق هم‌پیوند با هم نبوده و هدف مشخص شده قبلی را ندارند؛ اگر این مناطق تعامل و ارتباط متقابل در جهت اهداف منطقه‌ی جغرافیایی داشته باشند، خروجی مطلوبی در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه هر منطقه ویژه چند کانون توسعه فناوری دارد، گفت: در منطقه علم و فناوری ربع رشیدی، شبکه‌ای طراحی کرده‌ایم و اطلاعات داخل شبکه خود به خود به شرکت‌های مرتبط اطلاع داده شود و همچنین در حال طراحی سامانه برای این شبکه هستیم.

وی با اشاره به اینکه 10 کانون با محور فعالیت مشخص در منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی داریم، خاطرنشان کرد: طی سه سال اخیر علاوه بر همکاران مستقر، اساتید مختلف و نیروهای مختلفی را نیز گردهم آورده و یک سازمان غیر رسمی تشکیل دادیم و با توجه به اینکه فعال‌ترین منطقه ویژه علم و فناوری را داریم، از این‌رو عملا شهر تبریز به عنوان پایلوت مطرح می‌شود.

مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی با تاکید بر اهمیت فعالیت‌های دانش‌بنیان، تشریح کرد: اگر بخواهیم در حوزه دانش‌بنیان پیشرفت کنیم باید دیدگاه جهانی داشته باشیم و تبریز به عنوان یک شهر صنعتی نیاز دارد که یک‌سری فناوری‌ها را به سیستم صنعت خود تزریق کند.

وی با تاکید بر اینکه برپایی نمایشگاه فناوری یکی از اقدامات در راستای بهبود فضای کسب و کار دانش‌بنیان است، متذکر شد: این نمایشگاه به طور تخصصی در سه محور ایده‌ی فناورانه، تجاری‌سازی فناوری و فروش محصولات دانش بنیان برپا می‌شود.

جهانگیری در این خصوص افزود: در اولین سال برپایی نمایشگاه فناوری، ۵۹۰ طرح برای شرکت در این نمایشگاه ثبت‌نام شده بود که ۱۴ مورد آن از استان‌های اردبیل و ارومیه بود و در سال گذشته نیز هزار و ۷۰۰ طرح در نمایش شرکت داده شد که ۶۰۰ طرح آن از استان‌های دیگر بود. 

وی درخصوص تاثیرات نمایشگاه فناوری نیز گفت: از میان ۱۴۷ طرح، هفت درصد کسب و کار جدید را راه‌اندازی کرده و در ایجاد شبکه فروش نیز ۹ و نیم درصد موفق بوده‌ایم؛ همچنین در جذب قرارداد خارجی نیز ۱.۳۶ درصد و در جذب سرمایه‌گذاری داخلی نیز ۴.۸درصد موفق بوده‌ایم و در مجموع نیز ۸۳درصد از شرکت‌کنندگان نمایشگاه فناوری ابراز رضایت کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا