چرا تشخیص چهره ‌آیفون X درست عمل نکرد؟

شرکت اپل به‌صورت رسمی اعلام کرد که جریان رخ‌داده بر روی صحنه معرفی آیفون X و امتحان زنده سیستم شناسایی چهره آن چه بوده است. این بخش از مراسم برای اپل چندان مساعد پیش نرفت و حال مسئولان این شرکت درباره دلیل این موضوع، بیانیه رسمی‌ای را صادر کرده‌اند. بسیاری از افراد مشکل پیش‌آمده را عدم موفقیت نرم‌افزار در شناسایی چهره کاربر دانستند ولی اپل با آن‌ها موافق نیست و معتقد است که اتفاق رخ‌داده به‌هیچ‌عنوان یک مشکل مربوط به دستگاه نبوده است.

مسئولان اپل توضیح می‌دهند که آیفون X یا آیفون 10 (عبارت X در زبان رومی به معنای 10 است و علت انتخاب این نام نیز احترام به ده‌ساله شدن برند آیفون است) پیش از رونمایی توسط افراد مختلفی در گروه کاری مدیران اپل مورداستفاده قرارگرفته بود و پس‌ازآن بر روی میز آزمایش مقابل آدام فدریگی قرارگرفته بود. این سیستم ابتدا به دنبال شناسایی چهره تمامی کسانی که دستگاه را مورداستفاده قرار داده بودند رفت و سرانجام وقتی چندین بار چهره‌هایی را اسکن کرد که با آن‌ها همخوانی نداشت، به سراغ تغییر وضعیت تائید هویت از تشخیص چهره به رمز عبور رفت. به‌این‌ترتیب وقتی فدریگی در حال آزمایش دستگاه بود، آیفون X به‌صورت پیش‌فرض به وضعیت رمز عبور تغییریافته بود.

نماینده اپل دراین‌باره به‌صورت دقیق گفت: «بسیاری از افراد پیش از شروع مراسم، این تلفن همراه را در دست گرفتند ولی خبر نداشتند که سیستم شناسایی چهره، در حال اسکن کردن صورت آن‌ها و تائید هویتشان است. پس‌ازاین که این سیستم چندین بار برای شناسایی چهره‌های مختلف اقدام کرده ولی چهره‌ای کریگ فدریگی را نیافت، آیفون یاد شده کاری را کرد که قرار بود انجام بدهد و به سراغ درخواست رمز عبور رفت. در حقیقت سیستم شناسایی چهره ما دقیقا بر اساس طراحی انجام شده عمل کرد.»

این گفته‌ها منطقی به نظر می‌رسد زیرا پس‌ازاین که فدریگی نتوانست تا چهره خود را توسط آیفون X شناسایی کند، به‌سرعت به سراغ استفاده از دستگاه دوم رفت و این بار همه‌چیز به‌خوبی انجام شد. با تمامی این تفاسیر این اقدام اپل نشان از مدیریت ضعیف آن‌ها در برنامه اجرایی برای رونمایی از این دستگاه دارد و این رخداد توانسته است تا آسیبی شدید به این سیستم جدید اپل بزند زیرا در طول یک روز گذشته، میلیون‌ها اشاره به این مشکل وجود داشته و بیشتر آن‌ها نیز این امر را شکست سیستم شناسایی چهره اپل دانسته‌اند.

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا