شناسایی موادغذایی حساسیت‌زا با دستگاه قابل حمل

به گزارش سیناپرس و به نقل از ایسنا، کودکان و بزرگسالان مبتلا به آلرژی غذایی برای استفاده از غذای رستوران احتیاط می‌کنند. حتی زمانی که غذاها از مواد غذایی تازه تهیه و بسته‌بندی شده باشند اگر به طور تصادفی آلوده شوند باعث واکنش سیستم بدن این افراد می‌شوند.

به همین منظور محققان سیستم قابل حمل شناسایی مواد حساسیت‌زا طراحی کرده‌اند که شامل تحلیلگر Keychain  است.

بیشتر افراد مبتلا به آلرژی غذایی از خوردن آجیل، ماهی، تخم‌مرغ و یا سایر محصولاتی که باعث ایجاد واکنش خارش خفیف یا " آنافیلاکسی" تهدیدکننده می‌شوند اجتناب می‌کنند، اما اجتناب از مواد غذایی همیشه امکان‌پذیر نیست، چرا که شاید غذایی عاری از مواد حساسیت‌زا به نظر برسد ولی آلودگی داشته باشد.

روش‌های معمول برای شناسایی این عوامل پنهان به تجهیزات آزمایشگاهی بسیاری نیاز دارد و یا در غلظت‌های کم مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. "رالف وایسلدر"، "هخو لی" و همکارانش، روشی علمی، کاربردی و مطابق با نیاز کاربر ارائه کردند.

قیمت این سیستم تشخیص آلرژیک قابل حمل 40 دلار اعلام شده و iEAT نام گرفته است.

این دستگاه شامل یک دستگاه دستی برای استخراج مواد حساسیت‌زا از مواد غذایی و یک ایستگاه خوانش الکترونیکی keychain برای مشاهده نتایج حساسیت به مواد است که به صورت بی‌سیم نتایج را به گوشی هوشمند منتقل می‌کند.

این دستگاه در کمتر از 10 دقیقه نمونه اولیه پنج ماده حساسیت‌زا را تشخیص داده و هر کدام از مواد غذایی حساسیت‌زا مانند گندم، بادام‌زمینی، فندق، شیر و سفیده تخم‌مرغ را حتی در میزان کمتر از آزمون آزمایشگاهی استاندارد شناسایی می‌کند.

محققان اظهار کردند: اگرچه نمونه اولیه به منظور شناسایی پنج ماده حساسیت‌زا طراحی شده است، اما می‌توان از این دستگاه برای آزمایش دیگر مواد حساسیت‌زا و آلاینده‌های غیر غذایی مانند آفت‌کش‌ها استفاده کرد.نتایج این تحقیق در نشریه  ACS Nano منتشر شده است.