کشف اسکلت‌های انسانی در تخت‌جمشید

به دنبال انجام کاوش‌های باستان‌شناسانه اخیر که منجر به کشف آبراهه‌های جدیدی در محوطه جهانی تخت‌جمشید شد، فصل سوم  این کاوش‌ها در محوطه 12 هکتاری آبراهه‌های تخت‌جمشید با مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی به مدت 45 روز و با حضور 12 مرمتگر ادامه یافت و به کشف 6 اسکلت انسانی در این آبراهه‌ها انجامید.

علی اسدی، سرپرست کاوش آبراهه‌های تخت‌جمشید در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما در استان فارس ضمن تأکید بر اهمیت کشف این 6 اسکلت انسانی در روند شناخت تاریخچه تخت‌جمشید، اطلاع داد که اسکلت‌ها بعد از انجام تحقیقات اولیه روی آن‌ها، به تهران انتقال پیدا کردند تا تحقیقات تکمیلی روی آن‌ها پیاده شود.

او مهم‌ترین بخش از کاوش‌های باستان‌شناسی در آبراهه‌های تخت‌جمشید را کشف همین 6 اسکلت انسانی دانست و از هدف مهم دیگری در این تحقیقات نام برد که سنگ‌نوشته‌های داریوش بزرگ است.

اسدی توضیح داد که برای دستیابی به این هدف، مسیر بازدید جدیدی در دیوارۀ جنوبی تخت‌گاه تخت‌جمشید ایجاد شد و با کشف این سنگ‌نوشته‌ها که مهم‌ترین سنگ‌نوشته متعلق به دوران هخامنشی است، به اطلاعات ارزشمندی درخصوص تخت‌جمشید و اهداف داریوش در ساخت این بنای عظیم دست پیدا می‌کنیم.

سرپرست کاوش آبراهه‌های تخت‌جمشید هدف اصلی فصل سوم کاوش آبراهه‌های تخت جمشید را ادامۀ کاوش آبراهه حیاط جنوبی کاخ تچر، شناخت وضعیت آبراهه‌های دروازه ناتمام و نیز شناسایی و بیرون آوردن بخشی از دیوارۀ جنوبی تخت‌گاه تخت‌جمشید عنوان کرد.

او توضیح داد که این دیواره در کاوش‌های پیشین به دلیل انباشت خاک دورریز به شکل کوهی از خاک درآمده بود و نیمی از ضلع جنوبی تختگاه را مخفی کرده بود.

اسدی کشف د‌یواره جنوبی تخت‌جمشید را راه نمایان شدن منظر تخت‌جمشید عنوان کرد و گفت که با برداشتن این کوه خاکی، به احتمال زیاد می‌توانیم از پس قرن‌ها، شکل اصلی پارسه را با نمایی شبیه به آن‌چه در دوران خود داشته است، ببینیم.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا