تشخیص سرطان با عامل ژنتیکی نیازمند تجهیزات پیشرفته است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، دکتر محمد فرانوش در حاشیه دهمین کنگره سراسری انجمن خون و سرطان ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در خصوص تشخیص باقی مانده سرطان خون در کودکانی که بیماری آنان بهبود یافته است نیز با کمبود آزمایشگاه های لازم مواجه هستیم.
وی گفت : تنها 2 آزمایشگاه در این خصوص در کشور وجود دارد و لازم است تجهیزات لازم در این خصوص در تمام آزمایشگاه های ژنتیک کشور تامین شود.
فرانوش اظهار کرد: ۸۵ درصد سرطان های کودکان را می توان با روش های نوین درمان کرد اما به دلیل کمبودها در زمینه تجهیزات، این میزان در برخی موارد در ایران به ۷۵ درصد کاهش می یابد.
دبیر علمی کنگره انجمن خون و سرطان کودکان ایران درخصوص پیشگیری از ابتلا به سرطان در کودکان گفت: سرطان در کودکان بیشتر عامل ژنتیکی دارد و با جلوگیری از ازدواج های فامیلی می توان از بروز آنها پیشگیری کرد، اما پس از سن ۱۲سالگی ابتلا به سرطان ها مربوط به سبک زندگی می شود که با اصلاح روش زندگی می توان از آن پیشگیری کرد.
به گفته فرانوش، میزان بروز سرطان در کودکان نسبت به بزرگسالان کمتر است؛ یک درصد کل سرطان ها در کودکان و ۹۹ درصد در بزرگسالان بروز می یابد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: سالانه حدود سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ نفر به جمع کودکان سرطانی در ایران افزوده می شود و شایعترین سرطان های کودکان به ترتیب خون، مغز و غدد لنفاوی است.

اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان در کودکان
رییس انجمن خون و سرطان کودکان ایران نیز در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران بر اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان کودکان تاکید کرد و گفت : حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد سرطان ها در بزرگسالان را می توان پیشگیری کرد اما در کودکان به دلیل ژنتیکی بودن بیماری قابل پیشگیری نیست و تنها تشخیص و درمان به موقع حائز اهمیت است.
دکتر حسن ابوالقاسمی خاطرنشان کرد : تشخیص زودهنگام می تواند میزان موفقیت درمان کودکان را تا ۹۰ درصد افزایش دهد.
دهمین کنگره سراسری انجمن خون و سرطان ایران از امروز ۲۲ تا ۲۴ شهریور ماه در مرکز آفرینشهای هنری کانون پرورش فکری کودکان درحال برگزاری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا