iOS 11 پلیس‌ها را دچار مشکل کرده است!

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،شرکت اپل همیشه در تلاش بوده تا با ارائه سرویس‌ها و خدمات ایمن نظیر سیستم عامل iOS 11 از نشت اطلاعات و داده‌های شخصی کاربران جلوگیری به عمل آورد. همین مسئله کافی است تا گوشی‌های هوشمند آیفون در دسته امن‌ترین گوشی‌های تلفن همراه در دنیا قرار گیرد.

سال‌ها است که شرکت اپل بر روی مکانیزم‌هایی برای محافظت از اطلاعات کاربران در آیفون کار می‌کند و به دنبال جواب این سوال است که اگر گوشی آیفون یک کاربر به دست شخص دیگری بیفتد، آیا می‌تواند اطلاعات درون آن را ببیند؟ حالا اپل در نسخه جدید iOS 11  کار را برای سارقان اطلاعات سخت‌تر کرده است.

5th pic

تلاش اپل برای ایمن‌سازی اطلاعات کاربران باعث شده که آیفون هرگز از حافظه‌های خارجی استفاده نکند و حتی حافظه داخلی آن نیز اطلاعات را رمزنگاری می‌کند تا مطمئن شود که هیچکس بدون رمز عبور، اثر انگشت و دیگر سیستم‌های احراز هویت مجاز، قادر به دسترسی اطلاعات نخواهد بود.

اگر قفل آیفون برای ۴۸ ساعت باز نشود، دسترسی‌ها محدودتر نیز خواهد شد و حتی تا جایی پیش خواهد رفت که برای یک ریستارت ساده نیز باید رمز عبور را وارد کرد. این مساله باعث شده دردسر قفل‌گشایی آیفون بدون وجود حداقل یکی از راه‌های مجاز برای افراد غیرقانونی بیشتر شود. حتی دولت آمریکا بر سر تحقیقات خود در مورد حادثه سن برنادینو نیز نتوانست به آیفون نفوذ کند.

1th pic

اما کارشناسان امنیتی یک راه برای دسترسی به اطلاعات و محتویات آیفون شناسایی کردند. اطلاعات ذخیره شده روی گوشی‌های آیفون در سرورهای اپل نیز ذخیره می‌شوند. اگر یک اپلیکیشن یا کامپیوتر دیگر از همان کاربر به این اطلاعات دسترسی داشته باشد؛ در آن صورت راهی برای دسترسی به اطلاعات روی آیفون باز می شود. بسیاری از کاربران از اپلیکیشن‌ها و سیستم‌های پشتیبان‌گیری و هماهنگ‌سازی میان کامپیوتر و گوشی آیفون یا دستگاه‌های دیگر استفاده می‌کنند.

این اپپلیکیشن‌ها به طور خودکار از اطلاعات و محتویات کامپیوتر یک نسخه پشتیبان تهیه می‌کنند که شامل اطلاعات گوشی آیفون نیز می‌شود. به واسطه این روش اگر کاربر یک کامپیوتر را به عنوان دیوایس مورد اعتماد (Trusted Device) انتخاب کند، می توان به اطلاعات آن آیفون دسترسی داشت. این قابلیت حتی در شرایط خاص ممکن است از طریق کامپیوتری که به عنوان دیوایس مورد اعتماد آیفون نباشد نیز فراهم شود؛ در این حالت تنها به یک نمونه سه بعدی از اثر انگشت صاحب موبایل برای فریب دادن حسگر اثر انگشت نیاز است.

3th pic

حالا اپل فرآیند استخراج اطلاعات از طریق یک کامپیوتر مورد اعتماد را بیش از پیش برای سارقان اطلاعات آیفون مشکل کرده؛ در روش جدیدی که در iOS11 پیاده سازی شده، تنها استفاده از اثر انگشت برای پشتیبان گیری از اطلاعات روی کامپیوتر کافی نیست؛ اکنون باید پسورد کامل را نیز وارد کرد. این روش دقیقاً مشابه حالتی است که برای قفل گشایی موبایل پس از ریست کامل (Hard Reset) باید انجام شود.

طبق قوانین آمریکا، پلیس می تواند از کاربر درخواست کند که آیفون خود را با استفاده از اثر انگشت قفل گشایی نماید؛ ولی اگر موبایل مورد نظر مجهز به پسورد باشد، پلیس بدون دریافت حکم های قانونی مورد نیاز، امکان اجبار کاربر به قفل گشایی را ندارد. از این رو اگرچه تغییرات در روش جدید ممکن است آن قدر کوچک باشد که به چشم نیاید، ولی قطعاً قفل گشایی را برای پلیس مشکل تر از قبل خواهد کرد.

4th pic

ناگفته نماند که همچنان هنگام استفاده از خود آیفون می توان از اثر انگشت یا پسورد، به تنهایی استفاده کرد و روش جدید فقط در پشتیبان گیری از اطلاعات توسط یک کامپیوتر مورد اعتماد اعمال شده است.

از سوی دیگر فراموش نکنیم که همچنان اطلاعات آیفون ها روی فضای ابری نیز ذخیره شده؛ لذا یکی از راه های دسترسی سارقان به اطلاعات، شاید از طریق فضای ابری باشد. همچنین اطلاعات ذخیره شده در اپلیکیشن ها نیز ممکن است از پتانسیل هایی برای فاش نمودن اطلاعات کاربر برخوردار باشند.

7th pic

این تغییر کوچک برای برخی از نهادها مانند پلیس کار دسترسی به اطلاعات روی آیفون را سخت‌تر می‌کند چون پلیس به راحتی اثرانگشت را دارد و استفاده می‌کند ولی رمزعبور کاربران را ندارد و روش‌های قانونی برای به دست آوردن آن را ندارد.

امروز طی کنفرانس رسمی اپل، گوشی‌های هوشمند آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون ایکس معرفی می‌شوند و خبرهای زیادی درباره حذف اسکنر اثر انگشت یا انتقال آن به پشت گوشی شنیده شده است. همچنین قرار است سیستم تشخیص چهره جایگزین اثرانگشت شود.

باید منتظر بمانیم و ببینیم با این تغییرات جدید، مکانیزم‌های احراز هویت کاربران آیفون و امنیت iOS 11 چه تغییراتی خواهند داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا