۴۵ درصد مرگ و میر نوزادان در ایران در روز اول اتفاق می افتد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، دکتر علیرضا مرندی روز چهارشنبه در دهمین کنگره سراسری انجمن خون و سرطان کودکان ایران با بیان این که در حال حاضر در کشورهای پیشرفته دنیا سالانه از هر هزار نوزاد یک نفر فوت می کند، افزود: به رغم پیشرفت های حاصل شده در پیشگیری از مرگ و میر نوزادان در ایران، هنوز از کشورهای پیشرفته عقب تر هستیم به طوری که سالانه از هر هزار نوزاد در ایران 10نفر جان خود را از دست می دهند. 
وی افزود : پاکستان در بین کشورهای دنیا بدترین وضعیت را دارد به طوری که سالانه از هر هزار نوزاد 46 نوزاد در اثر عوامل متعدد از بین می روند. 
وی ادامه داد: به طور کلی میانگین مرگ و میر نوزادان از 36 درصد به 19 درصد در سال 2015 کاهش یافته است. 
مرندی درخصوص مرگ و میر نوزادان در ایران توضیح داد: ۴۵ درصد مرگ و میر نوزادان در ایران در روز اول و ۷۸ درصد در هفته اول رخ می دهد. 
وی شایعترین علت مرگ نوزادان در هفته اول را عوارض نارسایی عنوان کرد و افزود: پس از نارسایی ها، ناهنجاری های نوزادان، اختلالات دوران نوزادی و آنسفالوپاتی ناشی از آسفیکسی از مهمترین علل مرگ نوزادان در هفته اول زندگی است. 
وی افزود: عوارض نارسایی، ناهنجاری های مادرزادی، سایر اختلالات نوزادی و عفونت های تنفسی تحتانی از علل مرگ ومیر نوزادان در هفته دوم تا چهارم به شمار می رود. 
فوق تخصص کودکان درخصوص نقش بیماری های خونی و هماتولوژی در مرگ و میر نوزادان گفت: دو و نیم درصد علل مرگ ومیر نوزادان در هفته اول و ۲/۴ درصد مرگ و میر نوزادان در هفته دوم تا چهارم زندگی را این بیماری ها شامل می شوند.
۴۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حاشیه کنگره انجمن خون و سرطان ایران هم در جمع خبرنگاران گفت : نام سرطان ترسناک است اما درصورت رعایت اصول سبک زندگی می توان از ۴۰ درصد موارد این بیماری پیشگیری کرد. 
مرندی بر رعایت رژیم غذایی سالم، داشتن تحرک بدنی و پرهیز از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی برای پیشگیری از سرطان تاکید کرد و گفت : علاوه بر لزوم رعایت این موارد از سوی مردم، دولت نیز باید شرایطی را فراهم کند تا همه مردم بتوانند به تغذیه سالم دسترسی داشته باشند. 
دهمین کنگره سراسری انجمن خون و سرطان کودکان ایران از امروز ۲۲ تا ۲۴ شهریورماه در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درحال برگزاری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا