مدیریت 40 هزار ساله آتش و محیط زیست

بررسی های تیمی از پژوهشگران بر پایه آنالیز و تجزیه و تحلیل رسوبات دریاچه ای باستانی در جزیره ای دور افتاده واقع در تاسمانیا نشان می دهد بومیان این منطقه از حدود 40 هزار سال پیش آتش را کشف کرده و استفاده از آن را مدیریت می کردند.

بومیان استرالیا به طور منظم و هدفمند بخش هایی از بیشه زارهای محیط اطراف خود را آتش می زدند تا از آتش سوزی های گسترده تر و خطرناک پیشگیری کنند. این روند برای هزاران سال ادامه داشته و با این روش بومیان از بروز آتش سوزی های خطرناک و غیر قابل کنترل در فصول خشک پیشگیری می کردند.

تیمی از پژوهشگران مرکز مطالعاتی سیمون هاربل (Simon Haberle) در دانشگاه ملی استرالیا با کمک دیوید بومن (David Bowman) متخصص زسیت شناسی آتش و با حمایت مرکز مطالعات بومیان استرالیا در تاسمانیا اقدام به آنالیز و تاریخ گذاری زغال ها و گرده های موجود در هسته نمونه های کشف شده در آثار پیش از تاریخی کرده و به بررسی الگوی آتش گرفتن گیاهان این منطقه پرداخته و این تغییر الگو را طی هزاران سال مورد بررسی قرار دادند.

سیمون هاربل در این رابطه اعلام کرد: « آنچه ما در این مطالعات می بینیم این است که در بیشتر دوره های ثبت و مطالعه شده، آتش سوزی های مکرر و متناوبی در این جزیره اتفاق افتاده است.» به اعتقاد این پژوهشگر، بومیان استرالیا به طور منظم و هدفمند بخش هایی از بیشه زارهای محیط اطراف خود را آتش می زدند تا از آتش سوزی های گسترده تر و خطرناک پیشگیری کنند. این روند برای هزاران سال ادامه داشته و با این روش بومیان از بروز آتش سوزی های خطرناک و غیر قابل کنترل در فصول خشک پیشگیری می کردند اما همزمان با ورود اروپائیان به استرالیا، این روند دچار تغییر شده و شاهد ظهور آتش سوزی های طبیعی شدیدی در فصول خشک هستیم که برخی از آن ها آسیب های جبران ناپذیری در پی داشتند.

بر اساس اظهارات پرفسور هاربل، مدیریت هدفمند آتش در جزیره تاسمانیا دارای پیشینه ای 41 هزار ساله است که این تاریخ گذاری بر اساس آنالیز و آزمایش های رادیو کربن انجام شده است. بر این اساس مدیریت آتش در مناطقی همچون جزایرلانگتالالانا / کلارک (lungtalanana/Clark) طی مدت زمان مطالعات فوق دچار تغییراتی اساسی شده است.  

وی در این رابطه اعلام کرد: «بخشی از این تغییرات به طور واقعی به دلیل مدیریت محیط زیست منطقه توسط بومیان رخ داده و ساکنین این مناطق از آتش به عنوان ابزاری برای مدیریت علفزارها استفاده می کردند. ما در طول مدت زمانی طولانی شاهد کم شدن تراکم چمنزارها هستیم که این موضوع به واسطه ایجاد آتش سوزی های عمدی و دوره ای توسط بومیان پدید آمده است. »

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: abc.net

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا