کشف نقاشی های 30 هزار ساله در اسپانیا

تیمی از پژوهشگران باستان شناس موفق به کشف مجموعه ای از نقاشی های غاری در منطقه کانتابریا (Cantabria) از کشور اسپانیا شده اند که بررسی های انجام شده نشان می دهد قدیمی ترین آن ها در حدود 30 هزار سال قدمت دارند. بر این اساس می توان نقوش فوق را یکی از قدیمی ترین نمونه های نقاشی پیش از تاریخی در سراسر جهان محسوب کرد.

بیشتر این تصاویر شامل نقوش هندسی بوده و در بین آن ها تصاویر حیوانات نیز دیده می شود. تاریخ گذاری های انجام شده روی این تصاویر نشان می دهد که عموما در فاصله 30 تا 22 هزار سال پیش ترسیم شده اند.

سرپرستی این تیم تحقیقاتی بر عهده پرفسور روبرت اونتانون (Roberto Ontañón) متخصص دوران پیش از تاریخ از موزه پیش از تاریخ کانتابریا (Museum of Prehistory of Cantabria) قرار دارد. در این تحقیقات اعضای تیم پژوهشی فوق از روش تکنیک های تصویربرداری برش لبه آثار (cutting-edge imaging techniques) برای شناسائی و مطالعه این نقوش استفاده کردند.

لازم به توضیح است که حدود بیست سال پیش یک فرد متخصص غار شناسی (speleologist) درباره احتمال وجود نقوش باستانی بر دیواره غارهای منطقه کانتابریا به باستان شناسان هشدار داده بود. متاسفانه فناوری های موجود در آن زمان برای شناسائی این نقوش مناسب نبوده و باستان شناسان قادر به تشخیص این آثار نشدند. از سوی دیگر این آثار نقاشی به مانند سایر آثار و نقاشی های پیش از تاریخی در سراسر دنیا به شدت دچار آسیب شده و تشخیص آن ها به کمک چشم غیر مسلح، دشوار است ، به ویژه اینکه در داخل غار نور مناسب و کافی وجود نداشته و این موضوع خود مطالعه و شناسائی نقوش را دشوارتر می کند.

پرفسور روبرت اونتانون و اعضای تیم تحقیقاتی وی برای بررسی و مطالعه نقوش پیش از تاریخی فوق از روش اسکن لیزری سه بعدی استفاده کرده و سپس این تصاویر را به کمک کامپیوتر تجزیه و تحلیل کردند. بسیاری از این نقوش روی دیوارها در حالت عادی قابل مشاهده نبوده و تنها پس از این مطالعات قابل تشخیص شدند.

بیشتر این تصاویر شامل نقوش هندسی بوده و در بین آن ها تصاویر حیوانات نیز دیده می شود. تاریخ گذاری های انجام شده روی این تصاویر نشان می دهد که عموما در فاصله 30 تا 22 هزار سال پیش ترسیم شده اند که این موضوع سبب می شود آن ها را در رده قدیمی تر از نقوش دیواره های غار آلتامیرا (Altamira) که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند و 16 هزار سال قدمت دارند، قرار داده شوند. البته معدود آثاری قدیمی تر از این نقوش نیز در غارهای پیش از تاریخی کشف شده اند. برای نمونه آثار نقاشی دیواره های غار ال کاستیلو (El Castillo) در حدود 40 هزار سال پیشینه دارند که از آن به عنوان قدیمی ترین نقاشی های دیواری در غارهای پیش از تاریخی جهان یاد می شود. از سوی دیگر منطقه کانتابریا در زمره غنی ترین مناطق جهان از نظر وجود نقاشی های پیش از تاریخی است و سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با این موضوع اعلام کرد: «این منطقه در دوران یخبندان برای زندگی بسیار مناسب و ایده آل بوده و دریای کانتابریا در این دوره بر تعدیل شرایط دمای هوا تاثیر داشته تنگه مابین دریا و کوهستان گذرگاه مناسبی برای عبور حیوانات اهلی و وحشی به شمار می رفته است.»

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: ibtimes

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا