سفیدبالک‌ها در تهران مهار می‌شوند؟

این تصمیمات و تمهیدات در جلسه‌ای با حضور کارشناسانی از سازمان پارک‌ها و فضای سبز، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت و درمان بررسی و نهایی شده است.

کارشناسان محیط زیست می‌گویند که هجوم سفیدبالک‌ها در شهر تهران نسبت به سال گذشته افزایش پیدا نکرده است، اما در بعضی از نقاط شهر به علت تراکم آن‌ها، شهروندان آزار و آسیب می‌بینند.

در همین راستا، بررسی پدیده ظهور مگس‌های سفید در شهر در اولویت دستور کار کمیسیون محیط زیست و سلامت شهر تهران قرار گرفته است.

در سال‌های گذشته‌ هم بارها از شورای شهرداری و شورای شهر خبرهایی مبنی بر مهار سفیدبالک‌ها منتشر شد، اما در عمل هیچ کدام از این وعده‌ها و خبر ها محقق نشدند. حال امیدواریم، شورای شهر و شهرداری با استفاده از نظر متخصصان این حوزه گام‌های عملی و صحیح برای حل این مسئله بردارند.

به گفته متخصصان، این حشرات کوچک برای سلامتی انسان خطرناک نیستند و فقط ممکن است با ورود به دستگاه تنفسی و ایجاد آلرژی، موجب اذیت و آزار شهروندان شوند.

سفیدبالک‌ها در حقیقت از آفات مهم و پلی‌فاژ برای طیف وسیعی از محصولات کشاورزی در بسیاری از نقاط جهان به ویژه در مناطق گرمسیری هستند. این حشرات کوچک در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری و خصوصاً در شرایط گلخانه‌ای روی گیاهان زینتی و محصولات گلخانه‌ای در جمعیت‌های خیلی بالا دیده می‌شوند.

از نظر دگردیسی، این حشرات که از راسته نیم‌بالان هستند، تنها به شپشک‌های نر شباهت دارند و با سایر خانواده‌های راسته نیم‌بالان متفاوتند. در این حشرات پوره سن اول فعال است ولی پوره‌های سنین دو، سه و چهار روی گیاهان ثابت هستند و همانند شپشک‌ها به نظر می‌رسند.

این حشرات همانند شته‌ها تولید مقادیر زیادی عسلک می‌کنند که این عسلک در گیاهان باعث جذب گرد و خاک و مخصوصاً رشد قارچ‌های گَندروی می‌شود. این عامل همچنین سبب کاهش مشتری محصولات گیاهان زینتی و گیاهان گلخانه‌ای در بازار می‌شود.

سفیدبالک‌ها همانند شته‌ها از توانایی بسیار بالایی در تولید مثل برخوردارند و جمعیت خود را در مدت زمان کوتاهی بسیار افزایش می‌دهند. یک سفیدبالک ماده به تنهایی در طول عمر دو ماهه خود حدود 400 تخم می‌گذارد.

سفیدبالک‌ها تهدیدی جدی برای سلامتی انسان به حساب نمی‌آیند و تنها ممکن است در بعضی افراد با ورود به دستگاه تنفسی و چشم، ایجاد آلرژی کنند که به توصیه کارشناسان محیط زیست و پزشکان استفاده از ماسک در این شرایط کمک‌کننده است.

پارازیتوییدها و دشمنان طبیعی این مگس‌های سفید، زنبور Encarsia formosa، کفشدوزک سیاه (Delphastus pusillus)  و شبگزهای گل (Anthocoridae) هستند.

گزارش: غزال غضنفری