میرزاخانی خردگرایی ایرانیان را نشان می داد

این توصیف نشریه نیچر از ریاضی دان فقید و جوان ایران است.
در ادامه این گزارش آمده است: تأثیرگذاری میرزاخانی از آن جهت چشمگیر بود زیرا هر مبحثی را در مسیری تازه قرار می داد و چشم انداز نوینی را برای آن تعریف می کرد. نبوغ درونی وی نادر بود. این ویژگی را حتی می توان با در نظر گرفتن برجسته ترین ریاضی دانان حال حاضر دنیا مطرح کرد. میرزاخانی مشهور به این بود که بی تفاوت از کنار چالش های سخت و دشوار عبور نمی کرد و آنها را آنالیز می کرد.
مریم میرزاخانی نخستین زن و اولین ایرانی است که موفق به کسب جایزه «فیلدز» شده بود. از این جایزه به عنوان عالی ترین نشان در علم ریاضیات یاد می شود. برای زنان دنیا، میرزاخانی یک الگو بود که موفقیت را در یک رشته مردسالار از آن خود کرده بود.
در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم: این ریاضی دان فقید سنت خردگرایی در کشورش یعنی ایران را نشان می داد که از نگاه دانشمندان جوان همچون نیروی آرامش بخشی بود که فراتر از فشارهای آکادمیکی رشد و نمو پیدا کرد. مریم میرزاخانی درحالی که تنها 40 سال داشت به دلیل ابتلا به سرطان سینه درگذشت.
میرزاخانی در دوران نوجوانی دو بار موفق به کسب مدال طلا در المپیاد جهانی ریاضی شد. او نابغه ای بود که در ادامه تحصیل و تحقیق در رشته ریاضیات محض را برگزید. او پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه شریف جهت ادامه تحصیلات در عالی ترین سطح راهی آمریکا شد و در سال 2004 موفق به اخذ مدرک دکتری از دانشگاه هاروارد شده و در سال 2008 به مقام استاد تمامی در دانشگاه استنفورد دست یافت. او تا زمان وفات با این دانشگاه همراه بود.
نیچر ادامه می دهد: به رغم آنکه میرزاخانی شهرت چشمگیری داشت و همواره در معرض توجهات بود اما شخصیتی فروتن داشت. او همواره با اشتیاق به مطالعات سایر همکارانش توجه می کرد و با طرح پرسشهای مختلف سعی در ایجاد مسیرهای نوین داشت. میرزاخانی در جریان نشستها و کنفرانسها با سایر محققان جوان عرصه ریاضی به اشتراک نظر می پرداخت.

 

مترجم : مهدی پیرگزی
منبع : Nature

 

برای مشاهده متن اصلی nature فایل زیر را ببینید.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا