صلح بر سر سلفی میمون

«ناروتو» یک میمون ماکاک بود که با برداشتن دوربین «دیوید اسلیتر» در سال 2011 در جنگل‌های اندونزی و بازیگوشی از خودش یک سلفی گرفت. این سلفی بسیار مشهور شد، اما بسیاری از سایت‌ها از جمله ویکی‌پدیا این عکس را با این استدلال که خالق آن یک غیر انسان بوده است بدون در نظر گرفتن حق کپی رایت مورد استفاده قرار دادند. اما PETA مبارزه‌ای قانونی را برسر گرفتن حق کپی‌رایت برای میمون‌ ماکاک آغاز کرد. از سوی دیگر اسلیتر هم دست به شکایت علیه استفاده کنندگان زد و استدلال کرد که این او بوده که شرایط عکاسی را فراهم کرده و میمون تنها دکمه را به صورت ناآگاهانه فشرده است.

در نتیجه یک دعوای حقوقی چندجانبه برسرحق قانونی این سلفی مشهور به راه افتاد. حالا یک از جنبه‌های این دعوا بین طرفین حل وفصل  شده و عکاس موافقت کرده 25 درصد حق و حقوق آینده عکس را به به پروژه‌های حفاظت از این حیوان اهدا کند.

در بیانیه مشترک PETA و اسلیتر آمده است. آمده است:« عکاس 25 درصد از پولی را که از فروش سلفی مانکی به دست می‌آورد، به سازمان‌های رمسی فعال در حفاظت از زیستگاه ناروتو اختصاص می‌دهد».

یکی از مشهورترین سلفی هایی که ناروتو از خودش گرفته است

اسلیتر می‌گوید، او تلاش بسیاری کرده است، تا ثابت کند حق و حقوق این عکس متعلق به او است. او همچنین می‌گوید؛ او یک حفاظت‌گرا است وخوشحال شده که همین حالا هم، این عکس باعث افزایش توجه و حفاظت از این میمون‌ها شده است. این دعوا بر سر ماهیت میمون هم در جریان بود و PETA می گفت که ناروتو یک میمون ماکاک ماده است، در حالی که اسلیتر معتقد بود، میمونی که دوبین او را دزدیده و با آن عکس گرفته ، نر بوده است.

به هر حال بعد از 2 سال دعوا قاضی دادگاه در سانفرانسیسکورای را به نفع آقای اسلیتر صادر کردند. با این حال هنوز جنبه‌های دیگر این دعوا مشخص نشده است، مثلا معلوم نیست آیا آفای اسلیتر از این پس مالک حق و حقوق قانونی عکس خواهد بود یا نه؟

 

ترجمه: علی رنجبران

منبع: BBC

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا