ارتباط گرد و غبار حادثه 11 سپتامبر با بروز مشکلات قلبی

برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی 11 سپتامبر 2001 فرو ریختند و ابری از مواد سمی، بخش هایی از منهتن جنوبی را پوشاند.

کودکانی که در معرض گرد و غبار این سانحه قرار گرفته بودند، پس از گذشت 16 سال از این حادثه، اکنون در سنین نوجوانی قرار دارند. در این مطالعه، از 308 کودک که 123 نفر از آنها در تماس مستقیم با گرد و غبار ناشی از فرو ریختن برج ها قرار داشتند، آزمایش خون گرفته شد.

در کودکانی که نمونه خون آنها حاوی بالاترین سطوح مواد شیمیایی موجود در گرد و غبار حادثه 11 سپتامبر بود، سطوح بالایی از چربی های سفت کننده عروق گزارش شد.

لئوناردو تراساند، اپیدمیولوژیست سلامت، استادیار کالج پزشکی دانشگاه نیویورک و محقق ارشد این مطالعه تأکید کرد: (از 16 سال پیش) بیشتر بر مباحث روانی و روانشناختی حادثه 11 سپتامبر تمرکز کردیم، اما اکنون شاهد عواقب جسمی بر روی ساکنان مناطق اطراف این حادثه هستیم.  

تراساند تأکید کرد: خطراتی که متوجه این کودکان است شامل: قرار گرفتن در معرض نوع خاصی از مواد پرفلوروآلکیل یا PFASs هستند. این مواد شیمیایی در اثر سوختن دستگاه های الکترونیکی و مبلمان موجود در برج ها منتشر شدند. یکی از این مواد، اسید پرفلووروکاتانیک  (PFOA)است.

در بررسی های صورت گرفته در ژانویه 2017، سطوح PFOA در نمونه خون 123 کودک ساکن در منطقه نزدیک به حادثه 11 سپتامبر، به طور قابل توجهی بالاتر از 185 کودکی بود که در نیویورک زندگی نمی کردند.

افزایش 3 برابری در سطوح PFOA خون با افزایش 9 تا 15 درصدی در چربی خون شامل کلسترول LDL و تری گلیسرید در ارتباط بود.

نتایج این مطالعه که با حمایت موسسه ملی سلامت آمریکا انجام شد، در مجله Environment International منتشر شد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: futurity

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا