تاکید بر نقش پدر در تعیین جنسیت فرزند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، در گذشته و بر اساس نظریه‌های سنتی تصور می‌شد که در پستانداران تنها مادران می‌توانند بر جنسیت فرزندان خود تاثیرگذار باشند اما مطالعه جدیدی که روی موش‌های وحشی انجام گرفت، نتایج مطالعات پیشین دانشمندان در مورد نقش پدران در تعیین جنسیت فرزندان را بار دیگر تایید کرد.

در واقع پیش از این تصور می‌شد پدران تنها کنترل اسپرم را دارند و نسبت مساوی از اسپرم‌های X و Y را تامین می‌کنند؛ در نتیجه نقش آنان بر جنسیت فرزندان حداکثر 50 درصد است اما مادران از زمان جفت‌گیری تا تولد، به روش‌های مختلفی می‌توانند بر جنسیت فرزند تاثیرگذار باشند.
محققان با مطالعه یک نوع موش وحشی در شرایط آزمایشگاهی دریافتند بین کیفیت ساختار ژنتیکی موش پدر و تعداد فرزندان دختر و پسر آن ارتباط وجود دارد. در تحقیقات بعدی معلوم شد این رابطه از یک ویژگی اختصاصی موش پدر یعنی اندازه هسته اسپرم‌های موش پدر تاثیر می‌پذیرد. این عامل تعیین کننده نسبت اسپرم‌های X‌ و Y‌ است. در واقع هرچه کیفیت ژنتیکی موش پدر بالاتر باشد میزان اسپرم‌های Y بیشتر و در نتیجه تعداد فرزندان مذکر بیشتر از فرزندان مونث خواهد بود.
پیش‌بینی جنسیت فرزندان برای انسان‌ها اهمیت زیادی دارد. در مورد حیوانات خانگی و اهلی نیز امکان تغییر جنسیت، پیامدهای اقتصادی مهمی دارد. همچنین در گونه‌های درحال انقراض تغییر جنسیت فرزندان می‌تواند موجب نجات گونه‌ها شود.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Proceedings of the Royal Society B منتشر شده است.