ایران افق روشن در زمینه پزشکی بازساختی پیش رو دارد

پزشکی بازساختی ، سلول درمانی است که در آن قسمت آسیب دیده بدن را به وسیله کشت سلول از بدن خود بیمار، ترمیم می کنند.

دکتر امیرعلی حمیدیه فوق تخصص خون، سرطان و پیوند سلول های بنیادی کودکان و دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی روز یکشنبه در حاشیه نخستین سمپوزیوم علمی سلول درمانی و پزشکی بازساختی در شیراز در گفت وگو با ایرنا افزود: دانشگاههای زیادی در کشور روی این مباحث کار می کنند که دو دانشگاه علوم پزشکی شیراز و تهران در این زمینه سرآمد بوده و جایگاه ممتازی دارند.

وی ادامه داد: اهمیت این رشته علمی به حدی است که برخی شرکت های بزرگ کشورهای صنعتی برای تولید بافت و سلول و تجهیزات علمی در این زمینه بودجه های هنگفت اختصاص داده اند و سالها در این بحث کار و سرمایه گذاری کرده اند .

وی افزود: اکنون 30 تا 40 درصد شرکت های صنعتی در کشور ژاپن بر روی ساخت تجهیزات پزشکی بازساختی سرمایه گذاری کرده اند و با تولیدات قطعات یدکی و تامین قطعات بدن انسان راه را برای پزشکی بازساختی هموار کرده اند .

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی کشور با اشاره به اینکه فازهای مختلف پژوهشی و مطالعاتی پزشکی بازساختی بر روی حیوانات با موفقیت انجام شده گفت: این فاز بر روی انسان نیز در وسعت محدودی درحال اجراست و موفقیت آمیز بوده و اخلاق پزشکی هم آن را تایید کرده است.

این متخصص خون و سرطان شناسی افزود: ما اکنون در یک مرحله گذار برای استفاده از این نوع علم در پزشکی بازساختی هستیم و هر چه دانشگاهها بر روی موضوع پزشکی بازساختی بیشتر سرمایه گذاری کنند، جای پیشرفت در آن وجود دارد.

وی گفت: علوم پزشکی بازساختی با مهندسی بافت و علوم سلولی همخوانی دارد؛ آنها و زیر رشته های دیگر می توانند کمک کننده به پزشکی بازساختی باشند تا بتوانیم در کشورمان شاهد این انقلاب علمی باشیم .

حمیدیه با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز جایگاه ممتازی در زمینه پزشکی بازساختی و سلول درمانی دارد گفت: با ایجاد ارتباط بین علوم پایه و علوم بالینی می توان به درجات این موفقیت افزود.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی ادامه داد :موضوع مهم برای گسترش این رشته علمی استفاده از نیروی انسانی کارآمد است هر قدر هم که تجهیزات در این علم وارد شود اگر نیروی آموزش دیده و متبحر در کنار آن نباشد نمی توان به موفقیت یاید دست یافت ، تیم متخصص و همکاری بین بخشی در این زمینه رمز موفقیت است .

حمیدیه گفت: رفتن به سمت تشکیل شرکت های دانش بنیان و هدایت دانشجویان و اساتید به سمت این شرکت ها راه دیگری برای موفقیت است قطعا اگر شرکت های دانش بنیان در این مسیر تشکیل شود دولت هم بهتر و بیشتر می تواند حمایت های خود را اعمال کند.

این سمپوزیم علمی با حضور متخصصانی از سراسر کشور به مدت دو روز در شیراز ادامه دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا