آیا فسیل‌های به تازگی کشف شده متعلق به بزرگ‌ترین دایناسور جهان است؟

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، کشف فسیل‌های این دایناسور گیاهخوار برای اولین در سال ۲۰۱۴ خبرساز شد. در این سال فسیل‌های این دایناسور عظیم‌الجثه در پاتاگونیا، آرژانتین کشف شد. و سال گذشته هم موزه تاریخ طبیعی نیویورک هم مدل ۳۷ متری از این دایناسور را به نمایش گذاشت. گردن و سر این دایناسور به‌قدری بلند بود که از سالن گالری بیرون زده بود. اما با وجود شهرت این دایناسور، هنوز نام علمی رسمی به آن داده نشده است. اما در گزارش مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم امریکا به آن نام « پاتوگوتیتان مایروم» داده شده است.

پاتوگوتیتان در زبان محلی به معنای غول پاتاگونیا است و مایروم هم نوعی ادای احترام به خانواده دام‌پروری است که در مدت حفاری‌های باستان‌شناسی، پذیرای گروه تحقیقاتی متشکل از دیرینه شناسان، زمین شناسان و دیگر محققان بودند.

طی چندین سال گذشته، بیش از ۱۵۰ فسیل پاتوگوتیتان کشف شده است. به گفته محققان، پیدا کردن شمار قابل‌توجهی از فسیل‌های متعلق به یک گونه، موردی نادر است.

خوزه لوئیس کابالیدو متخصص دایناسور از طریق ایمیل به واشینگتن‌پست گفت: این یک گنجینه واقعی دیرینه‌شناسی است. بسیاری از فسیل‌ها در حالتی حفظ شده‌اند که کاملا دست نخورده باقی مانده‌اند، موردی که اغلب اتفاق نمی‌افتد.

این اکتشافات به محققان امکان بازسازی کامل‌ترین آناتومی بزرگ‌ترین دایناسور گیاهخوار جهان را داد. پاتوگوتیتان که حدود ۱۰۰ میلیون سال پیش در دوران کرتاسه پسین (آخرین دوران حیات دایناسورها) زندگی می‌کرد، به عنوان یک تیتاناسورها طبقه‌بندی شده است. تیتاناسورها خانواده‌ای از کلاد دایناسورهای بزرگ‌منخران هستند که دارای گردن و دم‌دراز بودند و روی چهارپا راه می‌رفتند. تیتاناسورها از لحاظ اندازه متنوع بوده‌اند، کوچک‌ترین گونه آن‌ها به اندازه یک فیل بالغ بزرگ وزن داشته و بزرگ‌ترینشان، بیش از ۵۵ تن وزن داشته است.

پاتوگوتیتان مایروم

کشف پاتوگوتیتان، واضح‌ترین تصویر از نحوه تکامل تیتاناسورها از لحاظ جثه در اختیار دانشمندان قرار داد. این مطالعه نشان داد که بیشتر تیتاناسورهای غول‌پیکر در پاتاگونیا متعلق به یک گونه هستند.

دیگو پل، یکی از محققان این مطالعه، گفت: این بدان معنی است که تکامل فوق‌العاده غول‌آسای تیتاناسورها تنها یک بار رخ داده است. می‌توانیم موارد دیگری از افزایش جثه تیتاناسورها را شاهد باشیم، اما هیچ‌کدام از آن‌ها در مقایسه با گروه پاتوگوتیتان ها، چشم‌گیر نیست.

دانشمندان فسیل‌های دیگر دایناسورهای غول‌پیکر تیتاناسور مانند آرژانتیناسور و پورتاسور را در بیابان‌های آرژانتین پیدا کرده‌اند. اما کابالیدو گفت که برخلاف پاتوگوتیتان، دانشمندان مجبور بودند روی تعداد محدودی از استخوان‌ها برای تخمین وزن و جثه این دایناسورها متکی باشند.

محققان با استفاده از اطلاعاتی که از دایناسور پاتوگوتیتان به دست آورده‌اند، می‌توانند، هومروس (استخوان بازو) و فرمور (استخوان ران) این دایناسور را پیدا کنند، موردی که برای دایناسورهایی مانند آرژانتیناسور یا پورتاسور کشف نشده بود. با این حال، محققان در مورد اینکه پاتوگوتیتان بزرگ‌ترین دایناسور جهان است، هنوز محتاط هستند. ماتو ویدل، دیرینه‌شناسی از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه وسترن در کالیفرنیا، به مجله اسمیتسونیان گفت که احتمال دارد که پاتوگوتیتان بزرگ‌تر از آرژانتیناسور نبوده باشد اما ازلحاظ جثه با این دایناسورها قابل‌مقایسه است.

ویدل گفت: فکر می‌کنم دقیق‌تر این است که بگوییم آرژانتیناسور و پورتاسور و پاتوگوتیتان، جثه‌هایی مشابه هم داشته‌اند و اما نمی‌توان گفت، کدام یک بزرگ‌ترین دایناسور بوده است.