هوای جهان سالم‌تر خواهد شد!

به گفته «شین گوبین»، معاون وزیر صنایع چین، اجرای این تصمیم تأثیری شگرف بر صنعت خودروسازی خواهد گذاشت.

باتوجه به این نکته که چین، دومین مصرف‌کنندۀ نفت در جهان محسوب می‌شود، این اقدام بر واردات نفت در این کشور نیز به شدت مؤثر خواهد بود.

علاوه بر چین، کشورهای دیگر مثل فرانسه و انگلستان نیز اقدامات مشابهی برای توقف تولید و استفاده از خودروهای سوختی انجام داده‌اند و اعلام کرده‌اند که این اقدامات تا سال 2040 به طور کامل به نتیجه خواهد رسید، اما چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان اعلام کرده است که قصد دارد تا سال 2025 یک‌پنجم فروش خودروهای کشورش را به خودروهای دوگانه‌سوز یا الکتریکی منحصر کند.

در راستای همین تصمیم دولت چین، شرکت خودروسازی ولوو با مالکیت چین، اعلام کرده است که از سال ۲۰۱۹ تمامی مدل‌های جدید خود را  با موتورهای الکتریکی یا دوگانه‌سوز تولید خواهد کرد. شرکت ولوو نخستین شرکت خودروسازی جهان است که با اعلام این خبر، مهر تأییدی بر اجرای قطعی این تصمیم زده است.

به‌جز مسأله پایبندی به توافق اقلیمی پاریس برای کاستن از میزان تولید گازهای گلخانه‌ای، یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های چین برای این اقدام، کاهش آلودگی هوای شهرهای خود این کشور است، چراکه چین صاحب آلوده‌ترین شهرهای جهان است.

همین مسأله آلودگی بالای شهرهای چین باعث شده که هزینه‌های سلامتی هنگفتی روی دست این دولت گذاشته شود و به معضلی بزرگ تبدیل شده است. به همین دلیل چین قصد دارد که تا سال 2020، حداقل 360 میلیارد دلار در بخش توسعه انرژی‌های نو سرمایه‌گذاری کند که در صورت موفقیت بسیار فراتر از تعهداتش به توافق اقلیمی پاریس عمل کرده است.

هدف اصلی دولت چین از چنین اقدام بزرگی، رساندن آلودگی‌های محیط‌زیستی کشورش به حداقل ممکن است.

از طرفی دیگر، این سرمایه‌گذاری عظیم تأثیر به‌سزایی در کاهش قیمت انرژی تجدیدپذیر در جهان دارد تا جایی‌که هزینه استفاده از انرژی تجدیدپذیر کمتر از قیمت استفاده از سوخت‌های فسیلی خواهد شد.

زمانی که چین به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین خریداران نفت در جهان برای تولید انرژی، به توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر روی آورد و از میزان وابستگی خود به خرید نفت کم کند، قیمت نفت در بازار جهانی به شدت افت خواهد کرد.

در نتیجه این تلاش و سرمایه‌گذاری بزرگ دولت چین و با افت قیمت نفت در بازار جهانی، کفه ترازو به نفع انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان سنگین‌تر خواهد شد.

 

گزارش: غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا