سیاره‌مان را از نو بسازیم

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، این برنامه، بخشی از طرح ابتکاری فرانسه تحت عنوان "سیاره‌مان را از نو بسازیم" است که از دانشمندان "اقلیم"، "انرژی" و "سیستم زمین" در سراسر جهان برای شرکت در تحقیقات دو کشور دعوت می‌کند.

برنامه فرانسوی-آلمانی برای تحقیق درباره سیستم آب و هوا و اقلیم، انرژی و زمین به مدت چهار ساله طراحی شده است. آلمان و فرانسه از دانشمندان بین‌المللی دعوت می‌کنند تا گروه‌هایی را تشکیل دهند که تمرکز خود را بر تحقیقات پایدار در زمینه تغییرات آب و هوایی، انتقال انرژی و درک سیستم زمین داشته باشند.

فعالیت‌های برنامه در آلمان تحت این برنامه، دریافت کمک مالی از طریق "خدمات آموزشی آلمان" (DAAD) از وزارت آموزش و تحقیقات است.

با فراهم آمدن 15 میلیون یورو (18 میلیون دلار)، دانشمندان زبده از تمام ملیت‌ها در زمینه‌های مربوط به دستیابی به اهدافی که در توافق نامه پاریس مطرح شده‌اند، فرصتی برای ایجاد گروه‌های تحقیقاتی در دانشگاههای آلمانی و موسسات تحقیقاتی خارج از دانشگاه خواهند داشت.

دانشمندان با تجربه و جوان هر دو برای پیوستن به این برنامه دعوت شده‌اند که هدف از این کار، تقویت ارتباطات بین‌المللی میان محققان است. متقاضیان باید حداقل دو سال در خارج از آلمان کار کرده باشند.

این برنامه همچنین امیدوار است که انگیزه جدیدی برای تحقیقات مرتبط با آب و هوا و تغییر اقلیم در آلمان ایجاد کند.

"مارگارت وینترمنتل" رییس "DAAD" می‌گوید: آلمان می‌تواند چشم انداز  یک پژوهش عالی را با ارائه شرایط مطلوب برای محققان بین‌المللی، همچنین برای کسانی که در زمینه محیط زیست، زمین و انرژی تحقیقات می‌کنند، فراهم کند. با استفاده از این برنامه، ما خوشحال می‌شویم که یک سیگنال قوی با تاکید بر روی تحقیقات بین‌المللی در این حوزه‌ها بفرستیم و به اهداف اقلیمی در پاریس کمک کنیم.

"یوهانا وانکا"، وزیر آموزش و تحقیقات آلمان، و "فردریک ویدال"، همتای فرانسوی خود، قرارداد همکاری دو کشور را در راستای طرح ابتکاری طرح "سیاره‌مان را از نو بسازیم" برای تحقیق در مورد آب و هوا و اقلیم، انرژی و زمین در نوزدهمین نشست مشترک وزیران دو کشور در ماه ژوئیه امضا کردند.

این طرح بر اساس وعده دولت فرانسه در ماه ژوئن برای مبارزه با تغییرات اقلیمی با ارائه 30 میلیون یورو (36 میلیون دلار) برای تحقیقات مربوط به اقلیم است. کمک مالی دولت فرانسه  با 30 میلیون یورو اضافی توسط موسسات تحقیقاتی در فرانسه تکمیل شده است.

نام این برنامه به انتقاد "امانوئل مکرون"، رئیس جمهور فرانسه به شعار ناسیونالیستی "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا بازمی‌گردد. شعار انتخاباتی دونالد ترامپ "آمریکا را از نو بسازیم" بود.

"مکرون" این نام را برگزید تا واکنشی باشد به عدم تعهد و خروج آمریکا از توافقنامه پاریس که توسط "دونالد ترامپ" در تاریخ یکم ژوئن صورت گرفت.