راه‌اندازی دوره دکتری مهندسی صنایع چوب در دانشگاه تربیت مدرس

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر مینایی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی، گسترش و بازنگری دروس دانشگاه تربیت مدرس در این نشست طی سخنانی با اشاره به دلایل توجیهی ایجاد این دوره اظهار کرد: بررسی پتانسیل‌های کشور به لحاظ مواد اولیه، ‌نشان‌دهنده وجود حجم قابل توجهی از پسماند نیشکر، ‌کاه و کلش گندم،‌ جو،‌ برنج،‌ پسماندهای فیبری گیاهان حاوی دانه‌های روغنی کلزا و آفتابگردان در کنار حجم عظیمی از کاغذهای باطله قابل بازیافت است که توسعه علمی، ‌صنعتی و فناوری در این بخش را نمایان می‌کند.

وی افزود: آمارهای مربوط به ایران و جهان نشان می‌دهد افزایش جمعیت، میزان مصرف انواع فرآورده‌های سلولزی به ویژه انواع کاغذها رشد فزاینده‌ای داشته است. همچنین نیاز فزاینده به محصولات نوین سلولزی و عدم تولید آن در داخل کشور، همواره سبب خروج مقادیر قابل توجهی ارز از کشور شده است که این امر لزوم توجه بیشتر به این عرصه را نشان می‌دهد.

دکتر مینایی در ادامه در خصوص اعضای هیات علمی مدرس این رشته،‌ امکانات گروه و دانشکده،‌ برنامه درسی رشته،‌ سابقه رشته در دانشگاه تربیت مدرس و سایر رشته‌ها و تصویب آن در کمیسیون جامع آموزشی توضیحاتی را ارائه کرد.

در ادامه دکتر ریاحی، رییس دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی نور به اهداف اصلی تاسیس این رشته اشاره کرد و گفت:‌ هدف از تاسیس این رشته نوع نگاه آن به رفتار سنتی است که روی بقایای گیاهان غیر آوندی انجام می‌شود و موادی که از ضایعات آنها استخراج می‌شود برای کاغذ، مورد نیاز در صنایع دارویی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد و ضمن کمک به اقتصاد کشور به جنبه‌های زیست محیطی نیز توجه می‌شود و فارغ‌التحصیلان این رشته بیشتر جذب بازار خصوصی می‌شوند و خودشان نیز می‌توانند صنایع و کارگاه‌های کوچک احداث کنند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، در ادامه پس از بررسی موضوع از سوی اعضای شورا،‌ راه‌اندازی دوره دکتری مهندسی صنایع چوب و فرآورده‌های سلولزی – گرایش صنایع سلولزی با اکثریت ‌آرا به تصویب رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا