نرم افزاری برای تشخیص زودهنگام پارکینسون

پژوهشگران دانشگاه  RMIT   موفق به طراحی فناوری جدیدی شده اند که قادر به تشخیص زودهنگام بیماری پارکینسون پیش از ظاهر شدن نشانه های بالینی آن است. پرفسور دینش کومار (Dinesh Kumar) سرپرست این تیم تحقیقاتی و از پژوهشگران دانشکده مهندسی دانشگاه RMIT در رابطه با این فناوری اعلام کرد: «اگر بیماری پارکینسون در مراحل اولیه تشخیص داده شود، گزینه های درمانی متعددی برای مواجه شدن با آن وجود دارد. آغاز درمان در این بیماری بسیار مهم است زیرا معمولا زمانی که رعشه در اندام بیمار آغاز شود، برای درمان پارکینسون دیر شده است.»

پارکینسون بر قابلیت هایی همچون نوشتن و طراحی کردن تاثیر دارد اما تا به حال تلاش های انجام شده برای شناسائی زودهنگام بیماری از طریق مطالعه دستخط و نقاشی های فرد بیمار، با شکست رو به رو شده بود. پژوهشگران این تیم تحقیقاتی  موفق به طراحی نرم افزاری شده اند که می تواند بر اساس دستخط و نقاشی های افراد به آنالیز شرایط ستون فقرات و سیستم اعصاب وی پرداخته و تنها وسیله مورد نیاز در این آزمایش، استفاده از یک مداد و طراحی روی صفحه ای بزرگ است. با کمک این روش می توان بیماری پارکینسون و میزان پیشرفت آن در بدن افراد را با دقتی 93 درصدی تشخیص داد.

لرزش کلی بدن ، افتادن و عدم تعادل از اصلی ترین مشکلات بیماران مبتلا به این عارضه محسوب می شود و شصت درصد این بیماران تجربه افتادن و از دست دادن تعادل را در طول بیماری داشته و دو سوم این افراد به طور مکرر با این مشکل رو به رو هستند. متاسفانه نتایج این عدم تعادل و سقوط روی زمین در افراد مختلف ، متفاوت است و می تواند عواقبی همچون درد، محدودیت در فعالیت های جسمی  و ترس روانی از افتادن دوباره در بیماران ایجاد کند که این مساله تاثیراتی منفی و مخرب بر سلامت جسمی و روانی این افراد خواهد گذاشت.

پرفسور دینش کومار در ادامه توضیحات خود افزود: «ما از مدت ها قبل می دانستیم که پارکینسون بر قابلیت های دیگری همچون نوشتن و طراحی کردن تاثیر دارد اما تا به حال تلاش های انجام شده برای شناسائی زودهنگام بیماری از طریق مطالعه دستخط و نقاشی های فرد بیمار، با شکست رو به رو شده بود. ما موفق به طراحی نرم افزاری شده ایم که می تواند بر اساس دستخط و نقاشی های افراد به آنالیز شرایط ستون فقرات و سیستم اعصاب وی پرداخته و تنها وسیله مورد نیاز در این آزمایش، استفاده از یک مداد و طراحی روی صفحه ای بزرگ است. با کمک این روش می توان بیماری پارکینسون و میزان پیشرفت آن در بدن افراد را با دقتی 93 درصدی تشخیص داد.»

به اعتقاد این پژوهشگر هنوز برای توسعه و تکمیل این فناوری نیاز به مطالعات بیشتری وجود دارد اما در آینده پزشکان و پرستاران قادر خواهند بود تا با کمک این فناوری بیماری پارکینسون را در مراحل اولیه تشخیص داده و شرایط بیمار را تحت کنترل داشته باشند.

در این مطالعات 62 بیمار تحت درمان و شناسائی پارکینسون قرار گرفتند که در بیش از نیمی از این افراد هیچ نشانه ای از بیماری دیده نمی شد در حالی که در گروه های دیگر نشانه های عادی تا وخیم بیماری ظاهر شده بود.

در ادامه پروفسور کومار و همکارانش اثربخشی وظایف مختلف مهارت را در این بیماران مقایسه کردند و مهارت هایی چون نوشتن جمله، نوشتن نامه های فردی، نوشتن یک دنباله ای از حروف و طراحی یک مارپیچ ارامیدان هدایت شده (guided Archimedean spiral) را در افراد فوق تحت مطالعه قرار داده و در انتها مشخص شد که این مارپیچ قابل اطمینان ترین و همچنین ساده ترین راه برای  شناسائی شرایط بیماری درشرکت کنندگان است.

در خاتمه دکتر پونام ژام (Poonam Zham)از دیگر پژوهشگران این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: «پژوهش هایی که توسط ما انجام شد دارای محدودیت هایی است و ما باید آن را در مناطق دیگر و بیمارانی که هیچ داروئی در این رابطه دریافت نکرده اند نیز انجام دهیم. البته اعضای تیم تحقیقاتی از توانائی بالقوه این روش جدید و فناوری مبتنی بر آن بسیار هیجان زده هستند زیرا این روش می تواند زندگی میلیون ها انسان را در سراسر جهان تغییر داده و روش های تشخیص پارکینسون را متحول کند.»

شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Frontiers in Neurology  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

منبع: sci-news