وقتی انسان مدرنیزه می شود

کافی است به اطرافمان با دقت نگاه کنیم، از تلفنهای همراه هوشمند گرفته تا انواع فناوریهای همراه و ارتقا دهنده سطح بینایی، بشر به طرز بی سابقه ای با فناوریهای پیشرفته گره خورده است. امروزه مغز و بدن ما در وضعیتی قرار دارد که با گذشته قابل قیاس نیست.

ایده ای مطرح شده مبنی بر آنکه هر انسانی این حق را دارد که خود را با استفاده از سلاحی به فناوری علم و فناوری به سطحی فراتر از آن چیزی که اصولا هست برساند. این ایده موضوع بحث دانشمندان در فستیوال انجمن علوم بریتانیا بوده است. آنها ابعاد مختلف این روند را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

پرسشهای زیادی در این زمینه مطرح شده مبنی بر آنکه آیا اصولا انسانها این حق را دارند که بدنشان را در سطحی بالاتر از توانمندیهای تعریف شده قرار دهند؟

معمولا ارتش ها به عنوان یک پیشرو در توسعه و تحقق این ایده قرار می گیرند. طراحی انواع پوششها و اسکلتهای پوشیدنی که توانایی سربازان در حمل تجهیزات افزایش می دهد نمونه بارزی از آن است.

انسانها سطح مشخصی از بینایی دارند که با اقدامات مختلف پزشکی می توان هر گونه اختلال در بینایی را شناسایی و برطرف کرد اما وقتی صحبت از تماشایی دنیای اطراف در سطحی بالاتر و فراتر از توانایی عادی انسان می شود چه باید گفت؟ اینجا همان نقطه ای است که پزشکی و ارتقای ماورای تصورات تعریف شده انسان تفاوت خود را نشان می دهند. نکته اینجاست که اصولا نمی توان تفاوت شاخصی میان این دو در نظر گرفت. انسان امروزی در مقایسه با گذشته دامنه دید بیشتری پیدا کرده است. برخی دانشمندان پا را از این هم فراتر گذاشته و مفهوم تازه ای موسوم به «داروهای هوشمند» را مطرح کرده اند.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : BBC

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا