هایپرلوپ، آرمان گرایی یا واقعیت؟

این شبکه، مجموعه ای از تونل های زیرزمینی است؛ مردم، خودروها و وسایل مختلف توسط آسانسور به زیرزمین منتقل شده و از طریق سیستمی که اصطلاحا اسکیت الکتریکی (electric skate) نامیده می شود، با سرعت 201 کیلومتر در ساعت بین شهرهای مختلف آمریکا جابجا شده و هنگام رسیدن به مقصد، مردم و خودروها با استفاده از آسانسور به سطح زمین منتقل می شوند. هدف ایلان ماسک از این طرح، دور زدن ترافیک های سنگین کلانشهرهای آمریکا عنوان شده است.

ماسک برای شروع این پروژه به همکاری شهر هاوتورن (Hawthorne) نیاز دارد. دفتر مرکز شرکت اسپیس ایکس در این شهر قرار دارد. این شرکت به تازگی یک دستگاه حفاری تونل خریداری کرده و قابلیت های این دستگاه را در محوطه پارکینگ شرکت مورد آزمایش قرار داده است.

تاکنون حدود 48 متر حفاری در محدوده پارکینگ این شرکت بدون هیچگونه مشکلی انجام شده است؛ اما اسپیس ایکس قصد دارد مسیری حدود 3.2 کیلومتر فراتر از پارکینگ –  در زیر خیابان های شهر هاوتورن –  را نیز حفاری کند.

اوایل ماه اوت (اواسط مرداد)، نشست ویژه ای در شورای شهر هاوتورن برگزار شد تا در مورد این پروژه، بحث و تبادل نظر شود. برت هورتون، مدیر ارشد ساخت و ساز اسپیس ایکس، در این نشست گفت: این گام مهم به ما کمک می کند تا از ماشین های حفاری سریعتر و قدرتمندتر استفاده کرده و بتوانیم سیستم حمل و نقل ایمن تری طراحی کنیم. می خواهیم ثابت کنیم که (با استفاده از این فناوری) می توانیم مشکل ترافیک را برای همیشه حل کنیم.

آرمان گرایی تا واقعیت

معمولا چنین پروژه هایی ساخته نمی شوند؛ برخی از این پروژه ها صرفا جنبه تبلیغاتی یا بازاریابی دارند، یا برای دریافت پیشنهادات جدی تری مطرح می شوند.  

نیکلاس د مونچو (Nicholas de Monchaux) استادیار معماری و طراحی شهری در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی معتقد است، ایده های بزرگ برای شهرهای آینده، مسأله جدیدی نیست و گاهی اوقات، جاه طلبی در این طرح ها نامعقول به نظر می رسند؛ اما در عین حال از قدرت الهام بخشی برخوردار هستند.

یکی از نخستین دیدگاه های یک جامعه ایده آل، در کتاب توماس مور تحت عنوان آرمان شهر یا اتوپیا (Utopia) که سال 1516 منتشر شد، مطرح گردید. به گفته د مونچو، اتوپیا کمک می کند تا در مورد دنیای واقعی خود فکر کنیم و بدنبال راه هایی برای تغییر (یا عدم تغییر) در آن باشیم.

بدلیل نقش حمل و نقل در زندگی مدرن و تأثیر آن بر شکل زندگی شهری، طرح های مختلفی در این حوزه پیشنهاد می شوند. با توسعه فناوری ها، طیف وسیعی از طرح های آرمانی تا ایده های نامعقول را می توان در این بخش مشاهده کرد.

(پروژه lane-straddling bus چین – تصویر: Xinhua)

پروژه lane-straddling bus چین – اتوبوسی به اندازه عرض خیابان با ارتفاع 2 متر از سطح خیابان برای تردد خودروها از زیر اتوبوس، پروژه London Underline – تونل زیرزمینی مخصوص دوچرخه سواران در لندن، پروژه SkyCycle  – دوچرخه سواری در آسمان برای فرار از ترافیک لندن، نمونه  ای از این طرح ها هستند.

(پروژه SkyCycle – تصویر: fosterandpartners)

نگرانی های مشابهی درخصوص ایده ایلان ماسک وجود دارد. سیستم تونل هایپرلوپ (Hyperloop) در مراحل اولیه آزمایش قرار داشته و در مقیاس های بسیار کوچک آزمایش شده است، اما نقدهای بسیاری نسبت به آن وارد شده است؛ از جمله اینکه بهتر است که این سرمایه گذاری در بخش های اثبات شده از جمله خطوط ریلی سریع السیر صورت گیرد.

با این حال نمی توان از سیستم حمل و نقل ریلی کنونی، انتظار رسیدن به سرعت 1126 کیلومتر در ساعت سیستم تونل هایپرلوپ را داشت!

شرکت Boring Company در انتظار چراغ سبز از سوی شورای شهر هاوتورن برای گسترش حفاری در عمق 6 تا 13 متری زیر خیابان های این شهر است. انتظار می رود که درصورت نظر مساعد شورای شهر، کار احداث تونل در مدت 5 ماه انجام شود.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: theguardian

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا