هوش مصنوعی و انقلاب آموزشی چهارم

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، آنتونی سلدون از مسئولان ارشد دانشگاه باکینگهام در انگلیس اعلام کرد که ربات‌های هوشمند ظرف 10 سال آینده جایگزین آموزگاران مدارس شده و آموزش شخصی دانش‌آموزان را عهده دار می شوند، رخدادی که شیوه‌های سنتی آموزش را متحول می کند و انقلاب چهارم را در این حوزه رقم خواهد زد. 
سلدون که در جشنواره علم انگلیس سخن می گفت، اظهار کرد: در حال حاضر برنامه‌هایی کامپیوتری تولید شده‌اند که قابلیت بازخوانی امواج مغزی و حالات چهره را دارند و با استفاده از این اطلاعات، ربات ها مناسب‌ترین روش‌های برقراری ارتباط را فرا می‌گیرند. 
براساس دیدگاه این محقق و مورخ انگلیسی، شیوه جدید آموزش با کمک ربات‌، فرآیند گروه‌بندی دانش آموزان را در کلاس‌های سالانه حذف می‌کند و هر دانش‌آموز اطلاعات و درس‌های جدید را بر اساس ویژگی‌های شخصی خود و به‌طور اختصاصی می‌آموزد. 
نویسنده کتاب 'انقلاب چهارم آموزشی' که سال آینده منتشر می شود، معتقد است که در نظام آموزشی ربات محور، هر دانش‌آموز بهترین معلم را در اختیار خواهد داشت، فرآیند آموزش کاملا سفارشی می شود و نرم‌افزار آموزشی مورد استفاده برای هر دانش آموز، وی را در تمام دوران تحصیل همراهی می‌کند. 
به گفته سلدون، در این شیوه آموزشی معلمان نقش ناظر را ایفا می‌کنند، بر پیشرفت تحصیلی تک تک دانش‌آموزان نظارت خواهند کرد و فعالیت‌های غیرآموزشی را هدایت می‌کنند. در فرآیند آموزش ربات محور حدود 30 درصد از ساعات مدرسه در کلاس درس سپری می‌شود.
وی دوره جدید آموزش ربات محور را به عنوان چهارمین دوره انقلاب آموزشی در جهان معرفی کرد؛ در واقع اولین انقلاب آموزشی شامل فراگیری اصول اولیه بقا، شکار و کشت غلات بود. دومین انقلاب در آموزش زمانی شکل گرفت که بشر برای اولین بار دانش خود را به صورت ساماندهی شده به نسل‌های بعدی منتقل کرد و دوره سوم با اختراع ماشین چاپ آغاز شد. 
به اعتقاد این مورخ و محقق، آموزش خودکار با استفاده از ربات‌ها چهارمین دوره از انقلاب آموزشی را در زمین رقم خواهد زد.
متخصصان پیش‌بینی می‌کنند که فرآیند آموزش ربات محور با تدریس ریاضی و علوم آغاز شود، اما الگوریتم‌های پیچیده مورد استفاده در این شیوه آموزشی با فاصله اندکی برای تدریس علوم انسانی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
به نوشته تلگراف، با وجود این، نگرانی‌هایی در مورد نحوه به‌کارگیری این فناوری وجود دارد و این گمان مطرح است که در صورت استفاده نامناسب، این فناوری منجر به تضعیف توانایی‌های شخصی دانش‌آموزان و معلمان شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا