شرکت SpaceX یک فضاپیما سری به فضا پرتاب کرد!

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،در پایگاه فضایی پنتاگون یک فضاپیمای بدون سرنشین فوق سری وجود دارد که مشابه نسخه کوچکی از شاتل فضایی است؛ اما در مدار زمین برای ماه‌ها و حتی سال‌ها حرکت می‌کند. مأموریت این فضاپیما چیست؟ نیروی هوایی آمریکا در این مورد اظهار نظری نکرده است.این فضاپیمای بدون سرنشین که X-37B نامیده می‌شود، ابعاد کوچکی دارد؛ فاصله‌ دهانه‌ بال آن در کمتر از ۴.۶ متر است و وزنی معادل ۵۰۰۰ کیلوگرم دارد؛ اما این پرنده در دوره‌ ۶ پرواز خود ثابت کرده که فضاپیمایی با توانایی بالا است که نزدیک به ۶ سال در شرایط سخت محیطی در فضا پرواز کرده است.

پنج‌شنبه گذشته بود که بعد از یک پرتاب موفقیت‌آمیز در ایستگاه پرتاب کیپ کارناوال در فلوریدا، ایکس-۳۷ بی بار دیگر به مدار LEO، مسیر حرکت ایستگاه بین‌المللی فضایی و تمام ماهواره‌های نظامی و تجاری، وارد شد. مأموریت جدید این فضاپیما ۲۷۰ روز طول خواهد کشید.

2th pic

شرکت اسپیس ایکس با پرتاب فضاپیمای X-37B نیروی هوایی آمریکا از مجتمع پرتاب ۳۹ پایگاه فضایی کندی طی ماموریت OTV-5، وارد دنیای پروازهای محرمانه فضایی می شود. این پرتاب که ساعت ۱۰:۰۰ به وقت EDT (ساعت ۱۸:۳۰ به وقت ایران) انجام شد، از سایر ماموریت‌های قبلی این شرکت متمایز بود چرا که علاوه بر نخستین پرتاب نظامی اسپیس ایکس، اولین باری بود که X-37B توسط شرکتی جز اتحادیه پرتاب‌های فضایی آمریکا به فضا پرتاب می‌شد. شمارش معکوس در هوایی نیمه ابری آغاز و پرتاب این فضاپیما با استفاده از راکت فالکون ۹، بدون تاخیر قابل توجهی انجام شد.

3th pic

 

به معنای دیگر، هیچ محدودیت زمانی برای فرود این فضاپیما وجود ندارد. همچنین هیچ اطلاعاتی از نوع مأموریت و کارهایی که قرار است این فضاپیما انجام دهد، وجود ندارد

در این پرواز، نیروی هوایی تنها اعلام کرد که ایکس-۳۷ بی حامل چندین ماهواره‌ی کوچک است که شرایط بسیار مناسبی برای دسترسی سریع به فضا و آزمایش‌های مداری فناوری‌های نوظهور فضایی فراهم می‌کند. متخصصان معتقدند که در این مأموریت، فناوری‌های جدید ماهواره‌های فضایی نظیر تراسترهای یونی و سنسورهای اُپتیک و رادار پایه‌ طراحی‌شده برای جاسوسی تجهیزات زمینی و دیگر ماهواره‌ها، مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

8th pic

این پرتاب از دیدگاه دیگری نیز حائز اهمیت است؛ این اولین باری است که نیروی هوایی آمریکا، اسپیس‌ایکس را برای انجام مأموریت‌های خود انتخاب می‌کند؛ این دستاورد بزرگی برای اسپیس‌ایکس در زمینه‌ سفرهای فضایی و اکتشافی به‌صرفه‌تر و قابل دسترس است؛ این شرکت با استفاده از راکت‌های قابل استفاده‌ی مجدد خود موجب شد هزینه‌های پرتاب تا ۳۰ درصد کاهش یابد.هرچند بعد از جداسازی به موقع در مرحله نخست، به خاطر ماهیت ماموریت و سری بودن آن، قطع پوشش زنده معمول اسپیس ایکس از ادامه عملیات توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرد. در این مرحله، هیچ ویدیو، عکس یا اطلاعاتی در رابطه با مرحله دوم یا جدا شدن فضاپیما در اختیارمان قرار نگرفت.

6th pic

 در عوض، رسانه‌ها تمرکز خود را روی بازگشت راکت اصلی و فرود موفقیت‌آمیز آن در منقطه Landing Zone 1 پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال واقع در فلوریدا قرار دادند. موقعیت فضاپیمای X-37B نیروی هوایی آمریکا علی رغم موفقیت‌آمیز بودن آن هنوز تایید نشده است.این پرتاب در حالی انجام شد که برخی افراد نسبت به نزدیک شدن طوفان ایرما نگران بودند. به هر صورت این طوفان در حال نزدیک شدن به فلوریدا بوده و احتمالا تا پیش از روز جمعه که وضعیت هوا در اطراف مجتمع پرتاب به وضعیت قابل قبولی نرسد، پرتاب دیگری انجام نشود. X-37B، یک فضاپیمای بدون سرنشین با قابلیت استفاده مجدد است که در دسته مینی شاتل های فضایی قرار می‌گیرد. یکی از اهداف این فضاپیما که حامل ماهواره‌های کوچک بود، انجام آزمایش‌های فضایی طولانی‌مدت در کنار تست فناوری لوله‌های حرارتی نوسانی برای آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی آمریکا عنوان شده است. با این حال، هنوز هدف اصلی، مدت زمان و جزئیات دیگر آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا