نگاهی به مقبره زرگر دربار فرعون

به تازگی مقبره ای دست نخورده از مصر باستان که احتمالا به فردی با عنوان و شغل زرگر فرعون تعلق دارد در منطقه اقصر مصر کشف شده که محتویات این مقبره توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده است. بررسی های انجام شده نشان می دهد که این مقبره به 3 هزار و 500 سال پیش تعلق دارد.

این آرامگاه که به تازگی کشف و درهای آن گشوده شد؛ در منطقه قبرستان درا ابول ناگا (Dra Abul Naga) در غرب رود نیل واقع شده و دارای تعدادی مجسمه های کوچک و بزرگ، اجساد مومیائی شده، سفالینه ها و سایر اشیا و مصنوعات است.

بر اساس اعلام رسمی وزارت عتیقه جات مصر این آرامگاه که به تازگی کشف و درهای آن گشوده شد؛ در منطقه قبرستان درا ابول ناگا (Dra Abul Naga) در غرب رود نیل واقع شده و دارای تعدادی مجسمه های کوچک و بزرگ، اجساد مومیائی شده، سفالینه ها و سایر اشیا و مصنوعات است.

در یکی از مجسمه های کشف شده در این آرامگاه نوشته شده است که نام زرگر فوق الذکر آمن امهات (Amenemhat) است که در کنار همسر خود نشسته است. پائین تر از این دو مجسمه نیز مجسمه پسر آن ها به حالت نشسته قرار گرفته است. به گفته باستان شناسان، این خانواده اشرافی در زمان سلسله هجدهم فراعنه مصر زندگی می کرده اند و در مقبره آن ها تعدادی جسد مومیائی، مومیائی حیوانات گوشتخوار، ماسک های مربوط به مراسم کفن و دفن که روی چوب تراشیده شده اند به همراه تعدادی مجسمه مربوط به افراد مومیائی شده در مقبره، وجود دارد.

در اتاقک دوم این مقبره نیز بقایای ماسک ها و ادوات تشییع جنازه و مراسم دفن مربوط به سلسله های 21 و 22 فراعنه مصر دیده می شود.

لازم به توضیح است که خالد العنانی (Khaled El-Enany) وزیر عتیقه جات مصر اعلام کرد که این مقابر در شرایط مطلوبی به سر نبرده و بر اثر گذر زمان آسیب هایی جدی دیده اند. البته آثار موجود در این مقابر می توانند اطلاعات ارزشمندی از فرهنگ و تاریخ مصر باستان در اختیار پژوهشگران قرار داده و برای نمونه در این آرامگاه بیش از پنجاه سفالیه مخروطی ویژه مراسم تدفین قرار دارد که بررسی آن ها می تواند اطلاعات جدیدی از فرهنگ مصر باستان در اختیار دانشمندان قرار دهد.

در نزدیکی این آرامگاه همچنین یک محل تدفینی دیگر نیز به دست آمده که در یکی از این مقابر جسد مومیائی زنی که در سن 50 سالگی درگذشته بود به همراه بقایای دو فرزند وی کشف شده است. بررسی های اولیه انجام شده روی این مومیائی نشان می دهد که وی احتمالا از بیماری های متعددی رنج می برده که از آن جمله می توان به آلودگی های باکتریائی در استخوان اشاره کرد.

گفتنی است در ماه آپریل سال جاری میلادی نیز باستان شناسان مصری موفق به کشف یک مقبره دیگر در این گورستان شده بودند که در آن ها تعداد زیادی جسد مومیائی شده، 10 ماسک تدفینی و بیش از هزار مجسمه کوچک مربوط به آئین تششیع جنازه و تدفین قرار داشت.   

هر دوی این مقابر کشف شده در نزدیکی دره پادشاهان قرار دارند که در آن اجساد بسیاری از پادشاهان مصری دفن شده اند. از جمله مهمترین و مشهورترین این مقابر می توان به مقبره توت عنخ امون (Tutankhamun) اشاره کرد. شهر اقصر در شرق رود نیل قرار داشته و مقابر تعداد زیادی از افراد متعلق به گروه اشراف و طبقات بالای اجتماع مصر باستان در غرب این منطقه دفن شده اند.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: nationalgeographic

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا