بهبود وضعیت تنفسی نوزادان نارس با بوی شیر مادر!

زایمان زودرس حدود 8 تا 10 درصد کل زایمان ها را به خود اختصاص می دهد و علیرغم پیشرفت های حاصله در علوم پزشکی و پرستاری، آمار تولد نوزادان زودرس در حال افزایش است. نارسی، مهم ترین علت مرگ و میر و بیماری زایی در نوزادان بوده و بیشترین تعداد پذیرش را در بخش های ویژه مراقبت نوزادان به خود اختصاص می دهد.

یکی از مشکلات اساسی نوزادان نارس، اختلال در عملکرد تنفسی و فرایند اکسیژن گیری است که به دلیل نارس بودن سیستم تنفسی آن ها اتفاق می افتد و به همین دلیل آنان را به محض تولد، در اطاقک های دربسته ویژه ای به نام انکوباتور قرار می دهند. معیارهایی مثل تعداد تنفس و میزان اشباع اکسیژن خون در نوزادان نارس، از عواملی هستند که وضعیت سلامتی آنان را نشان می دهد و توجه به این عوامل به منظور استقرار وضعیت تنفسی منظم در نوزادان، یکی از توجهات ابتدایی و پایه در بخش مراقبت ویژه نوزادان می باشد.

گروهی از محققین کشورمان از دانشگاه های علوم پزشکی مشهد و شیراز، به منظور بهبود وضعیت تنفسی و اکسیژن گیری نوزادان نارس، پژوهشی را به انجام رسانده اند که در آن از طب مکملی تحت عنوان «رایحه درمانی» استفاده شده است. در این تحقیق، پژوهشگران تاثیر بوی شیر مادر را بر درصد غلظت اشباع اکسیژن و تعداد تنفس نوزادان نارس مورد مطالعه قرار داده اند.

این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی و بر روی 180 نوزاد بستری در بیمارستان حضرت زینب (س) شیراز با سن داخل رحمی 30 تا 34 هفته انجام گردیده است.

برای انجام این آزمایش که پس از کسب موافقت کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجرا گردیده، محققین روزانه 3 میلی لیتر شیر مادران را گرفته که برای کاهش تاثیر بوی مواد غذایی در این شیر، نمونه گیری در صبح و قبل از صرف صبحانه انجام می شده است. سپس به میزان 2 بار در روز، مقداری از این شیر بر روی گاز استریل ریخته شده و با فاصله 2 سانتی متری از بینی نوزاد، درون انکوباتور قرار داده می شده و پس از این کار با استفاده از دستگاه های مربوطه و با فواصل زمانی مشخص، میزان اشباع اکسیژن خون و همچنین تعداد تنفس نوزاد اندازه گیری و ثبت می گردیده است.

نتایج این پژوهش جالب توجه که مقاله علمی پژوهشی آن در فصل نامه «مراقبت مبتنی بر شواهد» دوره پنجم شماره 14 به چاپ رسیده است، نشان می دهد که تحریک نوزادان نارس با استفاده از بوی شیر مادر و به مدت 120 ثانیه، به طور معنی داری باعث بهبود وضعیت تنفسی این نوزادان می گردد. بر اساس نتایج به دست آمده، چنین تحریک و مداخله ای، سبب ایجاد تغییر مطلوب در تعداد تنفس و همچنین غلظت اکسیژن اشباع در خون نوزادان نارس شده و نیاز به اکسیژن درمانی را در آنان کاهش می دهد.

پژوهشگران مجری این مطالعه اظهار نموده اند که یافته های این تحقیق می تواند در خدمات بالینی برای کمک به برقراری ثبات در تنفس نوزادان و کاهش نیاز آن ها به اکسیژن درمانی به کار گرفته شود که این موضوع علاوه بر کاهش عوارض ناشی از فرایند اکسیژن درمانی به بهبود روابط والدین و فرزندان نیز کمک می نماید.

قابل ذکر است «رایحه درمانی» یا «آروماتراپی» به مهارت و کاربرد مواد معطر به منظور ارتقای سلامت جسمی و روانی و همچنین القای احساس کلی خوب و بهبود کیفیت زندگی اطلاق می شود که امروزه به عنوان یک درمان مکمل، به سرعت در حال گسترش است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا