پیشنهاد ازبکستان برای المپیاد بین المللی ریاضی به نام خوارزمی

به گزارش سیناپرسبه نقل از ایرنا، شوکت میرضیایف در این نشست با موضوع بهره برداری کشورهای اسلامی از تازه ترین دستاوردهای دانش و فناوری، گفت که مرکز پیشنهادی می تواند میدانی برای تبادل تجربیات در حوزه علوم و فناوری ها و انجام پژوهش های مشترک باشد.

بنا به اعلام خبرگزاری قازاینفورم قزاقستان، رئیس جمهوری ازبکستان همچنین پیشنهاد داد، سازمان همکاری اسلامی جایزه ویژه ای را برای دستاوردهای علمی در جهان اسلام و ترویج آن در عرصه بین المللی بنیاد گذاری کند.
وی همچنین بر لزوم توجه کشورهای اسلامی به انرژی پاک و گسترش استفاده از آن برای مصارف مختلف تاکید کرد.
میرضیایف در ادامه نیز آمادگی ازبکستان را برای میزبانی نشست بعدی سران سازمان همکاری اسلامی در حوزه علوم و فناوری اعلام کرد.
وی همچنین پیشنهاد داد المپیاد بین المللی ریاضی به افتخار محمد خوارزمی ریاضیدان شهیر اسلامی ایرانی که مقبره آن در خیوه ازبکستان قرار دارد در این کشور تاسیس و برگزار شود.
محمد خوارزمی ریاضیدان، ستاره‌شناس، فیلسوف، جغرافیدان و مورخ شهیر ایرانی حدود سال 780 میلادی (قبل از 185 قمری) در خوارزم زاده شد و در همین شهر که اکنون خیوه نامیده می شود و در ازبکستان قرار گرفته به خاک سپرده شده است.
شهرت علمی خوارزمی مربوط به کارهایی است که در ریاضیات، به ‌ویژه در رشته جبر، انجام داده به طوری که هیچیک از ریاضیدانان سده‌های میانه مانند وی در ریاضی تأثیر نگذاشتند و «پدر جبر» نیز نامیده شده است.
نخستین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری امروز با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران، سران و مقامات بلندپایه کشورهای عضو در آستانه پایتخت قزاقستان گشایش یافت.
در این اجلاس حدود 80 هیات از کشورهای مختلف و سازمان های بین المللی شرکت دارند و سخنرانی سران چندین کشور ازجمله ایران، مراکش و ترکیه، پاکستان و گینه در برنامه این اجلاس پیش بینی شده است.
دبیر کل سازمان همکاری اسلامی و دبیر کل یونسکو نیز در این اجلاس حضور دارند و سخنانی را بیان خواهند کرد.
بررسی روابط نوظهور بین علم و فناوری و جایگاه کشورهای اسلامی در این عرصه و همچنین ‌جست وجوی راهکارهای گسترده‌تر همکاری ها در حوزه های مرتبط از محورهای اصلی این اجلاس اعلام شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا